Adidas-Nike párharc: a foci is az amerikaiaké lesz?



Az Adidas újra az első számú márka szeretne lenni a sport világában. A Nike azonban máris ellenoffenzívába kezdett - méghozzá a futballpályán.

A Nike legújabb reklámklipjében egy langaléta NBA-profi, egy Nike-csukás kissrác és még ezernyi néző kel versenyre egymással. A tét: a stadion utolsó szabad széke. Az öltözőkön, katakombákon és a sajtótribünön át végül is a fiú éri el előbb az áhított ülőkét: a klipet kísérő hektikus orgonazene egy csapásra elhallgat, a srác boldogan feszít, az állva maradt nagymenő meg bambán bámul. Az üzenet egyszerű: "Játssz!".

Amennyire laza a fenti spot, annyira kemény a kulisszák mögötti harc a világ két legnagyobb sportcipőmárkája, az Adidas és a Nike között. A 2004-es év vízválasztó lehet, ugyanis jön az athéni olimpia és a portugáliai foci Európa-bajnokság. Phil Knight, a Nike vezetője mindenkinek meg akarja mutatni, hogy ők a legjobbak. Heiner Herbertnek, az Adidas főnöke minderre így replikázott. "A világ vezető sportvállalkozása kívánunk lenni."

Nike: 4 milliárd dollárral az Adidas előtt

Mondhat bárki bármit, a hatalmi struktúra mára kikristályosodott: legfelül a Nike, utána valahol az Adidas, aztán sokáig semmi, s csak tetemes távolságból követi őket a Reebok, a New Balance és a Puma. A korábban a Procter & Gamble-nél menedzserkedő Hainer 2001 márciusában vette át az Adidas vezetését: azóta a cég forgalma és profitja kétszámjegyű százalékértékkel emelkedett, s a pozitív tendencia ebben az évben is folytatódott. Ennek ellenére a Nike és az Adidas forgalma (10.7 milliárd, illetve 6.5 milliárd dollár) közötti különbség még mindig nagyobb mint a harmadik legnagyobb sportmárkának, a Reeboknak az egész éves eredménye (3.1 milliárd dollár).

Adidas: vereség hazai pályán?

Alig van olyan sportág, amelyet nem az amerikai sportmárka uralna. Atlétika? Kosárlabda? Mindenhol a Nike a mérce. Gyakorlatilag már csak egy olyan jelentős sport létezik, amelyet mindeddig nem sikerült megkaparintania a Nike-nak. Ez a futball, amelyet a legnépszerűbb játékként tartanak számon s amelyben több mint 200 millió aktív sportoló kergeti a labdát. Bár az Adidas jelenleg még ellen tud állni az óriáscég nyomásának, a helyzet az elkövetkező években változhat. A Nike a jövőben a bőrlabdák és a futballcipők piacán is maga mögött akarja hagyni riválisait, s a legnagyobb forgalmat lebonyolító focimárkává kíván válni. Az akció legkésőbbi időpontja a 2006-os foci-VB lenne, amelynek éppen az Adidas hazájának számító Németország ad otthont.



.

Olvasta már?



hirdetés
Nyakunkon a jövő

Kulcskérdés a digitális érettség

A digitális érettség egyre több vállalkozás esetében létkérdés. A Microsoft ennek mérésére dolgozott ki egy mutatót.

.
hirdetés
elrejt
 
.