A globalizáció és az értékláncok kialakulása



A globális vállalatok terjeszkedésük során többféle módszerrel is élnek: regionális kereskedelmi központokat, termelőbázisokat hoznak létre, munkafolyamatokat, tevékenységet telepítenek ki a hatékonyabb működés érdekében.

Sikeressé azok válnak, amelyek a legnagyobb mértékben képesek kielégíteni az állandóan változó vevői igényeket az adott időben és helyen.

A globalizáció akár pozitívan, akár negatívan, de mindenképpen erőteljes hatást gyakorol a célországokra. A legfontosabb pozitív hatások a következők:

  • tőkeimport, amely segíti a folyó fizetési mérlegek egyensúlyát,

  • a foglalkoztatás növelése,

  • a választék növelése (a kereskedelemben),

  • technológia-transzfer,

  • a hazai cégek beszállítóként való alkalmazása,

  • a környezetbarát technológiák megismertetése és terjesztése,

  • modern menedzsmentismeretek terjesztése,

  • terület- és infrastruktúra-fejlesztés.


  • Nem hanyagolhatók el a negatív hatások sem:

  • a kisvállalkozások kiszorítása (elsősorban a kereskedelemben, de a bankrendszer által is),

  • a megtermelt jövedelmek egy részének visszavitele az anyaországba,

  • a nagy politikai lobbierő folytán kedvezőbb törvények, gyengébb ellenőrzés,

  • a profit számukra legkedvezőbb helyen való kimutatása (transfer pricing),

  • az erősödő közlekedés és szállítás folytán növekvő környezetszennyezés.


.

Olvasta már?



hirdetés
Nyakunkon a jövő

Kulcskérdés a digitális érettség

A digitális érettség egyre több vállalkozás esetében létkérdés. A Microsoft ennek mérésére dolgozott ki egy mutatót.

.
hirdetés
elrejt
 
.