Szexista reklámok: a jó ízlés határán innen és túl



Itthon egyre többször kiáltják ki szexistának a pikánsnak szánt reklámokat: az elmúlt hetekben például egy kaszinó hirdetéséről állapította meg az előzetes kontroll, hogy nemi előítéletet tükröz. A szakemberek szerint nincs baj, az érdekvédők viszont állítják: komoly gond van a szexualitás reklámbeli ábrázolásával, főleg a nők esetében, derül ki az mfor.hu körképéből.

[ajanlo=1477][igazitas=right/]"A reklámok szexuális tartalmával kapcsolatban általában kétféle probléma adódik" - mondta el kérdésünkre Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség főtitkára.

Az egyik a túlzott erotika megjelenése, a másik pedig a hirdetés szexista jellege. Utóbbi esetben - az előítéletek miatt - az egyik nemet szexuális tárgyként azonosítják. Az már általában korosztálytól és erkölcsi érzékenységtől függ, mennyire sértő egy-egy ilyen jellegű reklám a fogyasztók számára.

Ebben a témában egyébként kevés a törvényi megkötés: a hirdetésekben megjelenő pornográfiát tiltja a jogszabály, emellett az 5. cikkely, a gyermekek védelme adhat fogódzót a reklámkészítőknek a szexualitás ábrázolásával kapcsolatban.

A Magyar Reklámetikai Kódex már bővebben fogalmaz: eszerint az erotika vagy akár a mezítelenség ízléses ábrázolása nem kifogásolható. Amennyiben viszont öncélúvá válik, kívül esik a jó ízlés határán és törvényt sért (például veszélyezteti a fiatalok erkölcsi fejlődését), akkor szankcionálni kell. Ez a korlátozás azt szolgálja, hogy hosszú távon a fogyasztók ne forduljanak el a hirdetésektől.

A Lidó kaszinó vitatott hirdetése

Eladni az árut

Bár az utóbbi években több hirdetés kapcsán is felmerült a szexista vád, ennek ellenére Magyarországon nem túlzóbb mértékű a szexualitás reklámokban való ábrázolása, mint a környező országokban, teszi hozzá a főtitkár.

Mint ismert, az elmúlt hetekben egy előzetes véleménykontrollra küldött reklámról az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) megállapította, hogy bár az nem rasszista, viszont szexista jellege miatt aggályos. Harsányi Gergely, a reklámot készítő Brazil reklámügynökség kreatív igazgatója maga is ellenzi a szexualitás öncélú alkalmazását a hirdetésekben, de véleménye szerint a szóban forgó Lidó kaszinó hirdetésben nem ez történt.

A jó ízlés határai

A kreatív igazgató a reklámot eredetileg kifejezetten pozitív céllal készítette, de mivel a három mutáció közül az egyikben egy afro-amerikai férfi is szerepel, meg akartak róla bizonyosodni, hogy az üzenet nem rasszista.

Az ÖRT - amelynek egyébként az ügynökség is tagja - úgy véli: kisebbségi szempontból kifejezetten pozitív a reklám felhangja, szexualitás szempontjából viszont kifogásolható. Harsányi azonban nem értett egyet a testületi döntéssel és - konzultálva a megrendelővel - elindította a kampányt, vállalva az esetleges bírságot vagy a letakarás pluszköltségeit.

A kreatív igazgató szerint a kifogásolt mondatot ("Nem csak a szám nagy") csupán pikantériából tették oda - utalva a nagy nyereményekre -, de maga a reklám nem erre az üzenetre épül.

.

Olvasta már?



hirdetés
Lázár vagy Süli tudja jobban, mennyi pénz kell idén a paksi beruházásra?Lázár vagy Süli tudja jobban, mennyi pénz kell idén a paksi beruházásra?

Az orosz hitelből fizetik a számlák nyolcvan százalékát.

.
hirdetés
elrejt
 
.