Beckham, a pénzgyár



Az Egyesült Államok meghódítására készül az angol futballklasszis, David Beckham. A zeniten már túl lévő játékostól a sportág népszerűbbé válása mellett az ottani liga színvonalának emelkedését várják. A sportikon márkaként máris jelentős összegekre tett szert, s beverekedte magát a legjobban fizetett hírességek százas listájának élvonalába. Mfor.hu háttér.

Vajon bejön-e? (Mfor.hu-montázs)

Cseppet sem lehet babonás David Beckham, hogy péntek 13-ára időzítette hivatalos bemutatkozását a Los Angeles Galaxy labdarúgócsapatában. A rekordösszegű, 250 millió dolláros szerződése januári aláírásakor valószínűleg még maga sem sejtette, mekkora fába is vágja a fejszéjét azzal, hogy a tengeren túlra szegődik.

A szakértők szerint pályája csúcsán már túljutott középpályás akár levezetésnek is tekinthette a Los Angeles Galaxyhoz igazolást, ám mind a csapat, mind az amerikai labdarúgást irányító liga, az MLS (Major League Soccer) a sportág fellendülését várja a sztár leszerződtetésétől. Sőt, a csapat sorsáért felelős Alexi Lalas egyenesen történelmi eseményről beszélt a Beckham-pár pénteki érkezésekor.

Amerika lázban ég

Hogy a játékos mennyire váltja be öt év alatt a hozzá fűzött reményeket, azt ma még nehéz lenne megjósolni, de a számok önmagukért beszélnek: a Real Madrid több mint 550 millió dollárt keresett a focistán, az L.A. Galaxy népszerűségén és kasszáján pedig máris sokat segített Beckham megjelenése. A szerződéskötést követően garantálható volt, hogy ötezerrel több bérletese lesz a csapatnak a következő szezonban. Arra azonban a klubelnök sem számított, hogy az új mezre már látatlanban negyedmilliós rendelést vehetnek fel.

Egyébként korábban Madrid is Beckham-lázban égett, s érkezése után hat hónappal már több mint egymillió darabot értékesítettek a nevét viselő trikóból. Csak találgathatunk, vajon mekkora rohamra számíthatnak a nagyságrendileg jóval nagyobb piacnak számító USA-ban, ahol a sportág kevésbé kedvelt.

A bevételek több szempontból sem mellékesek. Az MLS folyamatos harcot vív a nézők kegyeiért a sokkal népszerűbbnek számító sportágakkal. Az amerikai foci-, a baseball- vagy a kosárlabda-rangadók esetén borítékolható a teltház, valamint az, hogy a tévéképernyőn is milliók követik nyomon az eseményeket.

A hirdetők Mekkájaként tartják számon például a kosárlabda- vagy a baseball-bajnokságot, amelyre minden évben speciális reklámok garmadája készül. A nagy tévétársaságok eddig nem voltak vevők a focira, ám a helyzet év elején változott, s a mérkőzések közvetítése már a médiabirodalmak számára is üzlet.

Reformmal és sztárokkal segítik a sportágat

Üdvözítő a csapatok számára, hogy a tavalyi esztendőben életbe léptették az úgynevezett "Beckham-szabályt", azaz sztárgázsis sportolót is igazolhatnak a klubok. (A fizetések egy részét a klub tulajdonosának kell finanszíroznia.) Így a gazdaságos működés továbbra is garantált, viszont lehetőséget teremtettek világklasszisok leigazolására is. (A korábbi szabályozás tiltotta a kiugróan magas fizetéseket.)

A jelenlegi módosítás három évig lesz érvényben, és majd szakértők elemzik annak hatását. A vásárlási láz mindenesetre beindult: egyes lapértesülések szerint az L.A. Galaxy Beckhamen kívül szemet vetett a világ harmadik legjobban fizetett focistájára, Ronaldóra is, és még további nevek is szerepelnek listáján.

Ugyan sokan arra tippelnének, hogy a tavalyi esztendő topgázsiját a reklámarcnak és médiasztárnak sem utolsó Beckham zsebelte be, a sportoló a Forbes magazin focista rangsorán mindössze a második helyig jutott. A képzeletbeli dobogó legfelső fokára Ronaldinho állhatott fel 29,5 millió dolláros fizetéssel, míg Beckhamnek meg kellett elégednie 29,1 millió dollárral.

A sikeres márka

A sajátos hajviseletéről is elhíresült focistának így sincs oka aggodalomra, hiszen minden évben jelentős összeget könyvelhet el szponzorációs szerződései révén, a Galaxy-nál pedig a jegy- és a mezértékesítésből is részesedik majd. A Vodafone 2005-ben több év után közös megállapodással bontott szerződést a sportolóval, aki addig több mint ötmillió dollárral gazdagodott a kontraktus által.

A Gillette július elején döntött úgy, hogy nem tartja fenn a 2004-ben megkötött s eredetileg 2009-ig szóló megállapodást, amely több mint 25 millió eurót garantált volna Beckhamnek.

Az Adidas viszont továbbra is kitart mellette, s már érkezése előtt rendhagyó reklámhadjáratba kezdett. Ebben Beckham és az amerikai foci sztárja, Reggie Bush szerepel együtt. Emellett újraforgatták az Adidas "Impossible is nothing" kampányát, hogy az amerikai közönség számára is kézzelfoghatóbbá tegyék a sportoló eddigi pályafutását.

A sportcég támogatása becslések szerint évente mintegy 18-20 millió dollárt hoz a focistának, amihez további hét-nyolc millió dollár jön a Motorolától és további néhány millió az üdítőitalgyártó Pepsitől.

Arról még nem láttak napvilágot találgatások, hogy milyen újabb márkák csaphatnak le az Amerikába szerződött sztárra, de valószínűleg nem kell sokáig várnia az ajánlatokra.

Menedzsment Fórum

Olvasta már?



Tudja?

Vizes-vb költségszámláló*


* a közbeszerzési hirdetmények alapján ennyit már biztosan elköltöttünk a 25 milliárdosra tervezett rendezvényre

.
hirdetés
Sokkal jobb orvosi ellátást kaphatnának a magyar munkavállalók
Mitől emelkedhetnek a KGFB-díjak

A kgfb esetén az autósok többségében elégedettek a biztosítók szolgáltatásaival. Most azonban felmerült a módosítási igénye, ami gondot okozhat.

.
hirdetés
elrejt
 
.