Megmentené a magyar popzenét egy vállalkozás


A hagyományos, lemezeladáson alapuló zeneipar válságban van, ezt régóta lehet tudni. A megoldást az internetes zeneletöltések legális formáinak erősítése jelentheti, Magyarországon ráadásul nagyon népszerűek az emeltdíjas sms-ben vásárolt csengőhangok és zenék. Két magyar zeneipari szakember most egyszerűsítette az SMS-alapú letöltéseket.

Szex, letöltés, rock and rollSzex, letöltés, rock and roll (Mfor-montázs)

A zenei kiadók újabb és újabb lépéseket tesznek az illegális zeneletöltések visszaszorítása érdekében, ám még mindig nem sikerült áttörést elérniük. A szabályos internetes zenekereskedelem több sebből vérzik: a zeneboltok szinte egybehangzóan állítják, hogy a jogdíjak továbbra is túl magasak, ezért még mindig nem tudnak kellő számú embert a törvényes útra terelni.

A kis összegű netes fizetés ügye sem megoldott, mert ott meg a bankok tesznek nagy kezelési költségeket egy-egy pár száz forintos vásárlásra. Utóbbit a felhasználók ráadásul sokszor még mindig bonyolultnak tartják: legtöbbjük a harmadik-negyedik lépés után fel is adja vásárlási szándékot, és inkább a fájlcserélőkön néz körül, ha valamit szeretne megszerezni.

Egyszerűsödik a vásárlás


Ha a felsorolt problémák mindegyikén nem is, a vásárlások egyszerűsítésén mindenképp segíthet két magyar zeneipari szakember ötlete. Ők ugyanis a rádióban játszott dalokat tennék elérhetővé, egyetlen emelt díjas SMS-sel. A módszer lényege, hogy a rádióban meghallunk egy számot, ami tetszik. Gyorsan elküldjük a rádió nevét egy emelt díjas telefonszámra, ahonnan - szerencsés esetben - kapunk egy linket. Erre kattintva már töltődik is a zeneszám, és a fizetés is megtörtént.

A szerencsés eset alatt azt kell érteni, hogy a feltalálók ötlete alapján kidolgozott rendszer ismeri az adott számot. Ha nem, akkor az SMS-t küldő kap egy visszajelzést, amiben értesítik, hogy pár nap alatt legyártják a számot. Igaz, ekkor már nem "valódi" hangot, hanem egy butított hangszerelésű, csak az eredeti számra hasonlító polifonikus csengőhangot kap a megrendelő - még akkor is, ha a telefonja képes lenne a szebb hangzású felvétel lejátszására. Egy SMS egyébként 960 forintba kerül. A világon még sehol nem működik hasonló rendszer, az ötlet két magyar zeneipari szakember, Benda Gergely és Gál Róbert fejéből pattant ki.



Benda Gergely állítja, hogy a magyar kereskedelmi rádiókban hallható zenék többsége fenn van azon az amerikai szerveren, amelyen egy hangfelismerő program fut. A háttérben ugyanis a magyar rádióadásokat monitorozza egy másik informatikai rendszer, ami az sms elküldése pillanatában rögzíti az éppen hallható zeneszám egy részletét, elküldi az említett számítógépes szerverre, az a gép felismeri a számot, a felhasználó pedig így kapja meg a hozzáférést a zenéhez. (Gyorsnak kell tehát lennünk az SMS elküldésével, ha nem akarjuk, hogy a sorrendben következő zenét kapjuk meg.)

A zenészek jogdíjat akarnak

A korábbi emeltdíjas SMS-ben vásárolható csengőhangokhoz képest azért más ez a rendszer, mert nem kell egy hirdetésben megkeresnünk, hogy elérhető-e kedvenc dalunk valahol. "Arra alapoztunk, hogy az információáradatban sokszor már nem is tudjuk egy adott zeneszámról, hogy azt ki adja elő. Például nem is keressük, csak örülünk, ha meghalljuk valahol. A mi rendszerünket használva viszont bárki azonnal hozzájuthat a zenéhez" - mondta Benda Gergely.

Hozzátette, hogy egyelőre a két legnagyobb hazai kereskedelmi rádió, a Danubius és a Sláger műsorát figyelik majd, és csupán csengőhangokat értékesítenek. "A rendszer azonban alkalmas lehet teljes zeneszámok értékesítésére is, azonban be kell indulnia a vállalkozásnak ahhoz, hogy ez a lehetőség is megvalósuljon" - közölte Benda Gergely.

A szerdai sajtótájékoztatóra zenészeket is meghívtak, akik azt tudakolták, miként juthatnak bevételekhez a csengőhangok és esetlegesen teljes zeneszámok értékesítéséből.

Benda Gergely szerint ezen a téren "jogilag minden rendben van". Az ötletgazda azt is elmondta, hogy vállalkozásuk lényege az egyszerű, azonnali letöltés lehetőségével felhasználók csábítása a legális letöltések területére.

Hozzátette: az ötlet mögött befektetőként a Kódmédia Kft. nevű cég áll, azonban a befektetett összeg nagyságát nem kívánta elárulni. "Ezzel a megoldással egyelőre annyit akartunk elérni, hogy bedobjuk a követ az állóvízbe. Túl nagy erőforrásokat nem kellett megmozgatnunk még, reméljük, hogy a modellünk népszerű lesz" - tette hozzá az ötletgazda.

Menedzsment Fórum 


Olvasta már?



hirdetés
Nyakunkon a jövő

Kulcskérdés a digitális érettség

A digitális érettség egyre több vállalkozás esetében létkérdés. A Microsoft ennek mérésére dolgozott ki egy mutatót.

.
hirdetés
elrejt
 
.