Az éves tervezéstől a gördülő tervezésig - 1. rész



Az alábbi cikk az Institute for International Research (IIR) „A controlling a vállalati gyakorlatban” című szakkonferencia tervezéssel foglalkozó workshop-ján elhangzott vitaindító előadás összefoglalója, melyet két részletben teszünk közzé. A workshop-ot a PwC Consulting képviseletében Kocsis Gábor, Ötvös Péter és Bereczki Árpád vezette. A vitaindítóban elhangzott adatok, trendek a PwC Consulting nemzetközi felmérései, míg a javaslatok a magyarországi és nemzetközi felmérések illetve tapasztalatok alapján fogalmazódtak meg. Bár a vitaindítóban - és így e cikkben – megfogalmazott javaslatok jelenleg a nemzetközi gyakorlatban is újdonságnak számítanak, a nemzetközi felmérésben részt vevő pénzügyi és számviteli vezetők (CFO-k) jelentős részének jövőre vonatkozó elképzelései egybecsengenek ezekkel. Bár az itt megfogalmazott javaslatok egyes részleteinek kialakítására, gyakorlatának megvalósítására vonatkozó tapasztalatok még nem állnak széleskörűen rendelkezésre, a javaslatok alapelveinek áttekintését és alkalmazhatóságának megvizsgálását mindenképpen célszerűnek tartjuk.

A vitaindító az éves tervezés funkcióját, hiányosságait, költségeit, illetve a gördülő tervezés tartalmát, folyamatát foglalta össze. A tapasztalatok szerint a kontrolling egyik alappillére, a hagyományos megközelítésű éves tervezés kezd idejétmúlttá válni, mert a pénzügyi és számviteli vezetők nap mint nap azt érzékelik, hogy napjaikat az éves tervezésnél hasznosabb, jövedelmezőbb dolgokkal is el tudják foglalni. Ahogy az éves tervezési folyamat jelentősége és használata folyamatosan csökken, átveszi helyét az e-business megoldásokkal is támogatott gördülő tervezés. Az új megközelítés elég rugalmas ahhoz, hogy gyorsan reagáljon az előre nem látható piaci változásokra.

E cikk több esettanulmányon keresztül mutat be néhány különböző iparágban (pl. fogyasztási javak gyártása, elektronikai kiskereskedelem, ipari termelés, gyógyszeripar) tevékenykedő nemzetközi nagyvállalati példát, amelyek a tervezési folyamatok átalakításával foglalkoznak. Az alábbi esettanulmányok néhány részletet mutatnak be e folyamatokból pl. milyen előzményei voltak azoknak, miként valósították meg azokat.

I. A munka során felhasznált nemzetközi benchmark adatok

Mielőtt az éves tervezésről és gördülő tervezésről kezdenénk beszélni, a következő - PwC Consulting nemzetközi felmérésére alapozott - adatokat érdemes áttanulmányozni:

  • A cégek 80%-a készít éves tervet, 7%-a 12 hónapra vonatkozó, 13%-a 18 hónapra vonatkozó gördülő tervet.

  • Az éves tervet a cégek 60%-a 3 hónapnál rövidebb idő alatt, míg 40%-a 3 hónapnál hosszabb átfutási idővel készíti el.

  • A tervezési feladatokra fordított összes idő 5%-a jelentés készítésre, 15%-a a gördülő tervezésre, 20%-a az éves tervezésre, 30%-a stratégiai tervezésre, 30%-a versenytársak és értékesítési lehetőségek elemzésének elkészítésére fordított idő.

  • A cégek legjobb negyede 3-5 napon belül, a második legjobb negyede 5-10 napon belül, a legrosszabb negyed 30-150 napon belül készíti el a gördülő terveit,

  • A cégek 43%-a néha, 35%-a ritkán, 22%-a mindig korrigálja a terveit (ill. elkészíti az un. várható-t, vagyis technikailag nem az eredeti tervet módosítja) a gördülő tervezés eredménye alapján,

  • A beszámolók a cégek 49%-nál kiegyensúlyozott pénzügyi és naturália elemeket, míg 43%-nál tisztán pénzügyi elemeket tartalmaznak.




.

Olvasta már?



hirdetés
370 milliárd dollár vált semmivé 10 nap370 milliárd dollár vált semmivé 10 nap

A szerdai nagy zuhanást követően csütörtökön inkább kivárás jellemezte a Bitcoin piacát.

.
hirdetés
elrejt
 
.