A sörjáték dinamikai szimulációja



A szimuláció az egyenletlen rendelési és készletezési problémák hatását vizsgálja az eloszlási láncra, illetve azt, hogyan lehet, egy instabil eloszlási láncot rendszerszemléletű megközelítéssel stabilizálni.

A következő négy szereplős játékra (sörjáték) építve elemezzük az elosztási láncot illetve a vállalati logisztikai folyamatokat. A sörjáték, mint ahogyan a neve is mutatja, a sör elosztási láncának folyamatait szimulálja oly módon, hogy a lánc négy szereplőjének a feladata saját cégük készleteinek, illetve az esetleges hiányának a minimalizálása.

A tanulmány célja a vállalati anyag- és információáramok alapos elemzése a rendszerelmélet segítségével. A vállalat, mint a gazdaság egy egysége rendszert alkot. A rendszer határait tekintve a vállalati logisztika lehet az elosztási lánc alrendszere, de értelmezhetjük a vállalati logisztikai rendszerek (beszerzés, gyártás, hulladékgazdálkodás és elosztás) főrendszereként. A játék célja pedig, hogy a résztvevőknek megmutassa, milyen érzés egy rugalmatlan rendszer elemeként dolgozni. A sörjáték igazi kihívása azonban a gazdasági egységek közös optimumának elérése.

A sörjáték a valós elosztási lánc erősen idealizált megoldása. Csak egyetlen termék áramlik (sörösláda), és mindenkinek egy beszállítója és egy megrendelője van. A megrendelést 2 héttel követi a kiszállítás, amelynek utólagos törlése nem lehetséges. A költségeket a raktározási és a hiányból számolandó költségek jelentik. A kiskereskedőhöz beérkező végfogyasztói rendelés 4 sörösláda, amely az 5. hét után a duplájára emelkedik és a játék végéig 8 egység marad. A kérdés, hogy a lánc tudja-e kezelni ezt az egységugrást. Nem. A játék, szinte minden esetben, erősen hullámzó magas készleteket és hiányt eredményez.

Stratégiák a keresletugrás kezelésére

Háromféle stratégiával próbálkoztam a keresletugrás kezelésére. Először a kezdeti raktárkészlet tartására, majd az első héttől való növelésére törekedtem. A harmadik stratégia a készlet kifuttatása volt nullára. Mindhárom esetben instabillá válik a rendszer. Amennyiben felkészülve vártam az egységugrást, azaz a készletet előre növeltem, akkor értem el a legalacsonyabb költséget, és csak az 57. héten váltak instabillá a készletek. A másik két esetben már a 15. héten instabillá vált és a költségek is kétszer magasabbak lettek. Kiderült, hogy a lánc legrugalmatlanabb tagja a harmadik egység, az elosztó. Nagy hiányokat könyvel el a 10-15. heteken, később hatalmas készleteket (600 láda sör) raktároz. A készlet hullámzásának frekvenciája és az amplitúdója között fordított arányosság áll. A kiskereskedő, mint az eloszlási lánc piachoz legközelebbi tagja alig halmoz fel készleteket (20 láda).

.




hirdetés
Putyin 25 milliós vérdíjat tűzött ki egy titkosító programraPutyin 25 milliós vérdíjat tűzött ki egy titkosító programra

Oroszország, amely mindent megtesz azért, hogy ellenőrzése alatt tartsa a határain belüli internetes forgalmat, most igazi ellenfélre lelt egy titkosító program képében.

.
hirdetés
elrejt
 
.