A világ legnagyobb autógyártói – tíz közül csak egy örülhet idén


A japán Toyota 2009 legnagyobb autógyártó vállalata az idei eladások alapján, derül ki egy aktuális tanulmányból. A top 10-et távol-keleti cégek uralják, Európából mindössze két francia és egy német vállalatnak sikerült felverekednie magát a listára. A gazdasági válság miatt szinte minden gyártó értékesítése komoly mértékben visszaesett – növekedésre mindössze a koreai Hyundai volt képes.

Bár előreláthatólag 1,3 millióval kevesebb autót fog eladni idén a Toyota tavalyhoz képest, csaknem 7,5 millió értékesített járművel még így is ő számít a világ legnagyobb autógyártójának, derül ki a Financial Times Deutschland csütörtökön nyilvánosságra hozott elemzéséből. Az október már jól alakult a japán autógyártó számára, hiszen - 15 hónap után először - ismét növelni tudta eladásait egy évvel azelőtthöz képest.

Nagy bukták a tengerentúlon 

Csak hajszállal maradt le az első helyről a nyár elején csődvédelembe menekült General Motors (GM). Az Opel eladását az utolsó pillanatban lefújó amerikai cég idén mintegy 7,4 millió autót értékesít, ami 11 százalékos zuhanást mutat 2008-hoz képest. Még nagyobbat esett egyébként a szintén amerikai Ford, amely 17 százalékos mínuszt kénytelen lenyelni 2009-ben.

A tíz legnagyobb autógyártó

1. Toyota - 7,5
2. GM – 7,4
3. VW – 6,2
4. Ford – 4,6
5. Hyundai – 4
6. Honda – 3,1
7. PSA - 3
8. Nissan – 2,7
9. Renault – 2,2
10. Suzuki – 2,1

(értékesített autók, 2009, millió darab, becslés)

Forrás: Financial Times Deutschland

Szakértők korábban 11 százaléknál is nagyobb esésre számítottak a GM-nél, amely csak az amerikai állam segítségével menekült meg az összeomlástól.

Akik megmentették Európa becsületét

Az első két helyezettől jócskán elmaradva, 6,2 milliós eladással a harmadik helyet a Volkswagen kaparintotta meg, amely ezzel a teljesítménnyel egyúttal Európa legnagyobb autógyártójának számít.

A VW – amely jelenleg olyan márkákat birtokol, mint az Audi, a Seat, a Skoda, a Lamborghini, a Bugatti és a Bentley - hamarosan tovább bővül, és 2011-ig a Porschét is magába olvasztja majd.   

Érdekesség, hogy a német óriáskonszernen kívül mindössze két francia gyártó fért be a top 10-be Európából. A PSA Peugeot Citroën hárommilliós eladása csak a hetedik helyre volt elég, a tavalyhoz képest 220 ezer autóval kevesebbet értékesítő Renault pedig a kilencedik helyre szorult. Mindkét vállalat komoly veszteségeket volt kénytelen elkönyvelni az első kilenc hónapban – igaz, a PSA múlt héten már a helyzet javulásáról számolt be.

A legnagyobb autógyártók versenyében Európát messze megelőzte Ázsia, amely öt céget delegált a legjobb tíz közé. Közülük négy japán – a Toyota mellett a Honda, a Nissan és a Suzuki is beférkőzött az elitmezőnybe.

Csak a Hyundai izmosodott

Külön kiemelést azonban mégis a dél-koreai Hyundai érdemel, amely – a 10-es listán szereplő cégek közül egyedüliként – növelni tudta eladásait idén 2008-hoz viszonyítva. A jelenleg a világ ötödik legnagyobb autógyártójának számító cégnek valamivel több mint 4 millió gépkocsit sikerül "elpasszolnia" 2009-ben - ebben már benne vannak leányvállalata, a Kia értékesítései is.

A Financial Times Deutschland a 2009-re valószínűsíthető eladásokat figyelembe véve állította össze listáját a Center of Automotive segítségével. Az első kilenc hónapban legyártott autók számát tekintve viszont nem a Toyotáé, hanem a Volkswagené az elsőség, derült ki a Global Insight piackutató intézet november eleji tanulmányából. Utóbbi listán harmadik a Ford, negyedik pedig a GM lett.

W. B.

Menedzsment Fórum


Olvasta már?



hirdetés
Tudja?

Vizes-vb költségszámláló*


* a közbeszerzési hirdetmények alapján ennyit már biztosan elköltöttünk a 25 milliárdosra tervezett rendezvényre

.
hirdetés
elrejt
 
.