Árnyékként követik a jobb kommunikációra vágyó főnököt


Rengeteg konfliktust elkerülhetnének a vezetők, ha foglalkoznának kommunikációjuk fejlesztésével. Erre több módszer is létezik, ezek közül egyre többen hisznek a shadow coachingban, amikor is árnyékként követi az illetőt a kirendelt coach egy napon keresztül, hogy megfigyelje, miként bánik a dolgozókkal.

A közvetlen munkatársi viszonyban a kommunikáció hatékonysága jelentősen befolyásolja az olyan területeket, mint a motiváció, a visszajelzés, a csapatszellem kialakítása, az értékek és a jövőkép kialakítása, de közvetett hatása van a munkavégzés hatékonyságára is. A kommunikáció egy olyan képesség, ami tanulható, és gyakorlás által fejleszthető. Alapvetően két dolgot kell megtanulni: hatékonyan beszélni és figyelmesen hallgatni.

A coaching abban tud segíteni, hogy az interperszonális kommunikáció alapszabályait elsajátítsa a vezető. A cél, hogy azok alkalmazásával még érthetőbb legyen, és még jobban használni tudja kapcsolati tőkéjét, aminek fontossága az üzleti élet világában már nem kérdőjeleződik meg.

A prezentációs technika fejlesztése

Több vezető is igényli, hogy a coach üljön be egy általa tartott előadásra, ne szóljon semmit közben, úgy viselkedjen, mint bárki más a hallgatóságból, majd négyszemközt beszéljék meg a tapasztalatokat. Vannak vezetők, akik annyira koncentrálnak a mondandójukra, hogy szinte kizárják maguk körül a világot, így észre sem veszik, hogy többek unják az egészet. Ilyenkor a coachnak nem az a feladata, hogy kémkedjen és a négyszemközti visszajelzéskor azt súgja meg, hogy a vezető mely beosztottját kell "megbüntetni", sokkal inkább abban segít, hogy a vezető feltárja ezen hiányosságát, és abban segítsen fejlődni, hogy jobb előadó legyen.

A legtöbb probléma a nem megfelelő kommunikációból adódik. Lehet, hogy csak nem jól fogalmaztunk meg valamit? Vagy nem vettük észre, hogy beosztottunk bal lábbal kelt fel? Mit lehet ilyenkor tenni?

Alapvető szabályok:

  • Fogalmazzunk egyszerűen, és ne legyünk mérgesek, ha elsőre nem értik meg, amit mondunk, hiszen mondandónknak az első alkalommal általában ötven százaléka érkezik el a befogadóhoz. Amikor egy vezető utasítást ad egy feladat elvégzésre, amellett, hogy rendelkeznie kell megfelelő szakmai tudással, ugyanolyan fontos az is, hogy miként kommunikál és milyenek a kapcsolatteremtési készségei.
  •  Tudjuk, hogy kinek címezzük üzenetünket, ugyanis azt a másik félhez kell „hangolni”. Tegyük fel magunknak a kérdést: figyel ránk a másik fél? Alkalmasak a körülmények, hogy a másik fél befogadja az üzenetet?
  • Győződjünk meg arról, hogy az üzenet valóban eljutott-e a másik félhez, és az ért-e célba, amit valóban el akartunk juttatni!

Miben segíthet a coaching? 

Coachinggal fejleszthető a vezetői kommunikáció, jelentős javulás érhető el az alábbi területeken: önbizalom, érzelmi intelligencia, társas intelligencia, empátia, saját energia szint - ez a motiválásban fontos-, dicsérni tudás, kritikaadás, figyelmi szintek, aktív figyelés, bizalom kiépítése, kérdezéstechnika, személyes kommunikáció, írásbeli (elektronikus) kommunikáció módja, telefonos kommunikáció.

A kommunikáció fejlesztésének folyamata:

1. Helyzetfelmérés

Először célszerű felmérni, hogy milyen az adott helyzet a vezetőnél: milyen a kommunikációja a munkatársaival, hogyan látja magát és hogyan látják őt. 360 fokos elemzések, mélyinterjú, shadow coaching: ezekkel a módszerekkel olyan finomságokat is megfigyelhetünk, hogy ránéz-e a vezető a beosztottra, amikor beszél vele, tartalmaz-e mást is a kommunikációjuk, mint pusztán egy feladat teljesítésének a megbeszélését.

Az első nagy lépés a kommunikáció fejlesztése terén, amikor beismeri valaki, hogy szüksége van fejlesztésre, és van még mit tanulnia, ami azt is jelenti, hogy a hibáival tisztába kell jönnie.

Kiknek ajánlott a coaching?

A Business Coach Szakmai Közösség célja, hogy tapasztalataik és személyes képességeik felhasználásával segítsék a vezetőket. A társaság tagjai empátiával közelednek egy-egy ügyfélhez, ugyanakkor azt is megmondják neki, ha nem megfelelő a nyakkendője, vagy ha változtatnia kell kommunikációs stílusán. Négy kiemelt szakterületen dolgoznak: női vezetőknek adnak tanácsokat, támogatják a fiatal vezetők első kilencven napját, segítenek a projektvezetőknek, IT-menedzsereknek – nekik a tapasztalatok szerint különösen szükségük van coachra.

A megfigyelést végzik…

  • minden irányban : hogyan kommunikál felettesével, vele egy szinten lévő kollegáival, illetve beosztottaival és a kívülállókkal (például beszállítókkal, ügyféllel).
  • minden vertikumban: írásos anyagaiban (e-mailekben), telefonbeszélgetésekkor, személyes találkozásokkor.
  • minden eszközét: verbálisakat és nem verbálisakat egyaránt.

2. Mi az, amit meg kell tanulnia egy vezetőnek?

  • empátia, a dolgozók gondolatainak megértése, 
  • aktív hallgatás,
  • a mondandó tartalmának kialakítása attól függően, hogy kinek mondja,
  • non-verbális kommunikáció ismerete.

3. Végül, de nem utolsó sorban alkalmazni és gyakorolni kell a tanultakat és visszajelzést kell kérni a fejlődésről.

A shadow coaching előnyei

A shadow coachingot azért érdemes alkalmazni, mert ezzel kívülállóként nagyon jól meg lehet figyelni a vezető kommunikációját minden irányban. Egy vezető, aki ezt a módszert alkalmazta, például egyáltalán nem volt tudatában annak, hogy míg feletteseivel, kollegáival nagyon professzionálisan kommunikál, addig beosztottainál igencsak előjön cinikus, ironikus stílusa, aminek nem örülnek az alatta dolgozók.

A coach rákérdezett erre a vezetőnél, aki elgondolkozott és visszakérdezett: lehet, hogy ezért nem mernek őszinték lenni hozzám a beosztottjaim? Ha nem is varázsütésre, de a felismerést követően rövid időn belül tudatosan figyelt a vezető erre, és pár hét alatt változtatott rajta, így a coachingnak nem csak egy nyertese, a vezető lett, de az egész csapata hálás volt érte.  

Oborni Katalin - Komócsin Laura 

Business Coach


Olvasta már?



hirdetés
Még nem ma, de hamarosan megelőzhetőek lehetnek a gázolásos terrortámadásokMég nem ma, de hamarosan megelőzhetőek lehetnek a gázolásos terrortámadások

Az autonóm vészfékek, hidraulikus útakadályok és önvezető járművek fejlesztéseivel idővel felvehetjük a harcot a rammingekkel szemben. Egyelőre azonban csak az út elején járunk a védekezésben.

.
hirdetés
elrejt
 
.