Egyre dühösebbek az ügyfelek a bankokra a hitelek drágulása miatt


Az elmúlt félévben jelentős emelkedést regisztrált a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a bankokkal kapcsolatos panaszok számában, és drasztikus növekedésről számolt be a Miniszterelnöki Hivatal is. A forint gyengülése és a hitelszerződések ügyfelek számára kedvezőtlen módosulása nyomán több tízezer fővel bővült a BAR-lista, amelyre többek között a bankokkal szembeni adósságaikat törleszteni képtelen ügyfelek kerülnek fel.

Sokan szívesen felrúgnák a szeződéstSokan dühöngenek, ha más már nem marad  (Mfor-montázs)

Tavaly szeptember és december között 35 százalékkal ugrott meg a PSZÁF-hoz beérkezett, pénzügyi intézményekkel kapcsolatos panaszok száma, mondta el a pénteki kormányszóvivői tájékoztatón Binder István. A PSZÁF szóvivője szerint ezért a felügyelet kénytelen volt megduplázni ügyfélszolgálatának létszámát, így jelenleg már 40-50 ember foglalkozik éjjel-nappal a panaszok kezelésével.

Nyolcszor több volt a panasz januárban

Hasonló tendenciáról számolt be Daróczi Dávid kormányszóvivő is: tájékoztatása szerint januárban decemberhez viszonyítva háromszorosára, októberhez képest pedig nyolcszorosára emelkedett a Miniszterelnöki Hivatal ügyfélszolgálati irodájához beérkezett panaszok száma. Ezek túlnyomó része a devizahitelekkel volt kapcsolatos, ami jól mutatja, milyen komoly a probléma ezen a területen, tette hozzá a kormányszóvivő.            

A PSZÁF szóvivője szerint a hozzájuk befutó rosszalló észrevételek 45 százaléka bankokat, hitelintézeteket, 45 százaléka pedig biztosítókat érint. A bankok esetében leginkább az emelkedő díjakkal és az egyoldalú szerződésmódosításokkal kapcsolatban panaszkodtak az ügyfelek. Sok esetben egyébként nem is a változások tényét kifogásolták, hanem azt, hogy a pénzintézetek nem adtak ezzel kapcsolatban megfelelő tájékoztatást. 

Nőhet a tájékoztatási határidő

Binder István elmondta azt is, hogy már a Parlament előtt van egy törvényjavaslat, amely a bankok általi egyoldalú szerződés-módosítás szabályozásával kapcsolatban hozhat változást. Szintén a Parlament dönthet majd arról, módosulnak-e az egyoldalú szerződés-módosítással kapcsolatos tájékoztatási határidők. Az új elképzelések szerint a jövőben a banknak a változás előtt 60 nappal kellene a közleményt megjelentetnie, az ügyfél egyéni értesítésével kapcsolatban pedig 40 napos határidőt szabna a törvény a jelenlegi 15 nap helyett. A módosítás lényege, hogy az ügyfélnek legyen elég ideje a felkészülésre és a szükséges döntések meghozatalára.               

Az mfor.hu azon kérdésére, milyen lépéseket tehet a PSZÁF a bankok magatartásának megváltoztatására, a szóvivő elmondta:a felügyelet szeptember elsejétől már egyéni ügyfélpanasz alapján is rendelhet el helyszíni vizsgálatot a bankoknál – ha ezt indokoltnak látja. Ha a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény vagy egyéb pénzügyi jogszabály megsértését tapasztalja, eljárást folytat, amelyet határozattal zár le.

A felügyelet bírságot is kiszabhat a pénzintézetre, az ebből befolyó összegből pedig az ügyfelek által ingyen igénybe vehető békéltető testületek működését finanszírozza. Utóbbiak kísérletet tesznek egyezség létrehozására a panaszos és a pénzügyi szervezet között, ennek eredménytelensége esetén pedig határoznak a vitában. A panaszosoknak azért is érdemes inkább békéltető testületekhez, nem pedig bírósághoz fordulni, mert előbbieknél gyorsabb döntéshozatalra számíthatnak, tette hozzá a szóvivő. Közlése szerint ezek a testületek tavaly több mint négyezer ügyben döntöttek, ezek 10-15 százaléka érintette a pénzügyi szektort.

Az előtörlesztés a legnépszerűbb

Válságkalauz

A kormány elindította a válságkalauz.hu-t, ahol többek között a bajba jutott devizahitelesek is naprakész információkat kaphatnak a legújabb fejleményekről. Emellett hétfőtől a 189-es kormányzati ügyfélvonalon is lehet információt kérni.

Binder István azt is elmondta, hogy január közepéig összesen 6200 ügyfél élt az ingyenes szerződésmódosítás lehetőségével a devizahitellel rendelkező adósok védelme érdekében 2008 novemberében a pénzügyminiszter és kilenc kereskedelmi bank között létrejött megállapodás nyomán. Devizahitelének előtörlesztését mintegy 4100 adós kezdeményezte, a banki hitel futamidejének díjmentes meghosszabbítását, illetve türelmi idő biztosítását 1200 ügyfél kérte, a hitel forint alapúvá átalakítását pedig 900-an indítványozták.

Ezek a számok vélhetően növekedni fognak, ezért a felügyelet felkészült arra, hogy az ügyfelek panaszt fognak tenni akkor is, ha úgy vélik, a pénzügyi intézmény ugyan nem sértette meg a jogszabályokat, ám nem tartja be a novemberi megállapodást.

Több mint 100 ezer ember nem fizet 

A banknak fizetni képtelen ügyfeleket is tartalmazó BAR-lista – a PSZÁF szóvivőjének tájékoztatása szerint - negyedév alatt több tízezer ügyféllel bővült. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a héten úgy nyilatkozott, hogy mintegy 117 ezer ember nem tudja fizetni hiteleinek törlesztőrészleteit.

Daróczi Dávid még szerdán jelentette be, hogy a kabinet segítene azokon, akik devizahitelt vettek fel, és most nehezebben tudnak törleszteni. Azok, akik a válság miatt elveszítik munkájukat, kérhetik a bankjuktól a törlesztőrészlet csökkentését, az állam pedig maximum kétéves időtartamra garanciát vállal arra, hogy később fizetni fog az ügyfél, ezzel kiküszöböli a bankok kockázatát. Azok, akik nem veszítik el munkájukat, de az árfolyamingadozás miatt nehezen tudnak törleszteni, arra számíthatnak, hogy a tavaly ősszel bevezetett könnyítések idén is megmaradnak majd a kormány tervei szerint.

Menedzsment Fórum


Olvasta már?



hirdetés
Nyakunkon a jövő

Kulcskérdés a digitális érettség

A digitális érettség egyre több vállalkozás esetében létkérdés. A Microsoft ennek mérésére dolgozott ki egy mutatót.

.
hirdetés
elrejt
 
.