Együtt venni jó - Itthon is terjed a közösségi vásárlás


Az elmúlt időszakban egyre több vállalkozás szerveződött arra, hogy embereket közös vásárlásra bírjon, amellyel tagjaik számára komoly kedvezményeket tudnak biztosítani. A közösségi vásárlás trendjeiről, kockázatairól és előnyeiről kérdezte az mfor.hu Markót Imrét, az egyik hazai vásárlói közösség, a Forensis Autóklub ügyvezető igazgatóját.

Markót Imre: közösségek vevői erejükkel kedvezőbb vásárlási feltételeket érnek elMarkót Imre: közösségek vevői erejükkel kedvezőbb vásárlási feltételeket érnek el

- Az elmúlt időszakban gombamód szaporodnak a közös vásárlásra ösztönző szervezetek, legyen szó online közösségekről, vagy „klubokról”. Több szervezet, így például a PSZÁF azonban figyelmeztetett az elmúlt időszakban ennek kockázataira. Hogy látja, mikor vélelmezhető, hogy csalás áldozata lett valaki?

- A vásárlói klubok és a közösségi vásárlás is részben a válság termékei, mindenki szeretne jobban járni, naponta jelennek meg jobbnál jobb ajánlatok érdemes odafigyelni, azonban csodák nincsenek, itt sem árt az óvatosság. Helyes, ha a hatóságok rajta tartják a szemüket ezen a turbulens piaci szektoron, ahol sok az új szereplő, vigyázzanak a fogyasztók érdekeire. A Forensis nem vásárlói klub elsősorban, mi egy nagyon nagy fogyasztói csoport érdekeit képviseljük.

- Beszéljünk a "legális" vásárlói közösségekről. Milyen előnyei lehetnek a közös vásárlás során a fogyasztóknak?

- A közösségi vásárlás mindenkinek jó lehet, pontosabban hosszútávon csak akkor van jövője, ha a vevőnek és az eladónak egyaránt jó üzlet. A vevők számára kedvezőbb árakat hozhat, az eladók számára olcsóbb bevételszerzést, például spórolhatnak a lerövidülő kereskedői útvonalon vagy kisebb marketing költségeken. A közösségek tehát képesek vevői erejükkel kedvezőbb vásárlási feltételeket elérni.

- Az érthető, hogy a nagyobb mennyiség miatt a klubok kedvezményt érnek el a vállalatoknál, melyek egy részét továbbadják tagjaik számára. De miért éri meg a cégeknek egy-egy ilyen szolgáltatás, hiszen gyakran 20-30 százalékos, esetleg még ennél is komolyabb kedvezményt kínálnak? A jelenlegi "padlóról feltápászkodó" gazdasági helyzetben nehezen elképzelhető, hogy a társaságok ekkora haszonkulcsokkal dolgoznának.

- Egy termék vagy szolgáltatás kínálati ára sokféle költségelemből áll, így például a fent említett disztribúciós és a marketing költségekből is. Ha a közösséget szervezők megfelelő partnereket találnak, akkor a termék árát alkotó költségek egy része fel sem merül a forgalmazónál, hisz ezen az értékesítési csatornán nincs szükség ezekre.

- A közös vásárlási rendszereknek egyik előfutárának tekinthetők a törzsvásárlói programok. Ezek immár több éves múltra tekintenek vissza, elég a legismertebbeket a Supershop, vagy a Multipont kártya programokat említeni. Mennyiben alapozta meg a vásárlók bizalmát, hogy ezek mögött a legismertebb magyarországi vállalatok állnak?

- Ezektől a rendszerektől sokat tanulhatnak az új belépők, ezek a rendszerek szinte mindig közüzemi szolgáltatásra vagy gyorsan forgó árucikkekre építettek (élelmiszerre például). A rendszerek sikerében a lojalitást építő vállalatok kulcsszerepet játszottak, ezeknek a pontgyűjtő rendszereknek a célja a vásárló "röghöz kötése" volt, ami sikerült is.

- Az internetes közösségek erejét mutatja, hogy az amerikai Groupon a Forbes magazin szerint a valaha volt leggyorsabban növekvő cég. A hazai online közönség mennyire érett az ilyen kezdeményezésekre, a nyár óta megjelent lassan tucatnyi magyar nyelvű, és helyi árukat és szolgáltatásokat kínáló oldalak közül hány maradhat talpon?

- A fogyasztási szokások jelentős változáson mennek át, a fogyasztók többsége a legjobb feltételekkel szeretne vásárolni, erre jelent megoldást a közösségi vásárlás vagy a vásárlói klub. Szerencsés helyzetben van a magyar fogyasztó, hiszen cégek sokasága szeretne neki kedvezményt adni. Csak az lesz sikeres, aki valódi előnyöket tud majd szolgáltatni a fogyasztók számára, aki valóban a háztartások kiadásait tudja csökkenteni, csak az ő brandje lesz a spórolás szinonimája.

- Ön az egyik tematikus vásárlói közösség, a Forensis Autóklub vezetője. Tapasztalatai szerint egy-egy közösségnek mekkora létszámúnak kell lenni, hogy az a szervezet és a tagok számára is hatékony legyen?

- A Forensis valóban egy tematikus közösség, az autós és motoros társadalom számára kínálunk elsősorban kedvezményeket, ők a legnagyobb fogyasztói csoport. A közösség mérete és a feltételek egyenes arányban vannak egymással, már egy nyugdíjas klubnak is érdemes megpróbálnia a szolgáltatókkal tárgyalni a feltételekről, de jelentős kedvezményhez több ezer fogyasztó szükséges. A Forensis a partnerei felé 50 ezer fogyasztót vállalt az idei év végére ezt sikerült túl is teljesítenünk. Jövőre még több autós nevében tárgyalunk a szolgáltatókkal, jobb feltételekért.

- Egy viszonylag kis piacon, mint a magyar mennyire van helye, egy tematikus vásárlói klubnak, esetleg várható, hogy a jövőben a Forensis is elmozdul az autós témakörtől és szélesebb termék- és szolgáltatáspalettát kínál majd kedvezményesen tagjainak?

- A Forensis és a versenytársaink előtt is két fejlődési irány van az egyik a háztartások mind több költsége felé nyitni, minél több számlatípusból alkudni, már el is kezdtük az ilyen irányú lépéseket, a klubtagok az elmúlt hetekben megismerkedhettek új az autós világon túli kedvezményt adókkal is. A másik irány a regionális terjeszkedés, határon túli kártya elfogadók és kártya tulajdonosok bevonása a rendszerbe. Ezen a területen is elindultunk, olyan kedvezményeket adó partnerekkel kezdtünk dolgozni, akik regionális szereplők, velük együtt szeretnénk tovább bővíteni a hálózatot.

KB

mfor.hu


Olvasta már?



hirdetés
370 milliárd dollár vált semmivé 10 nap370 milliárd dollár vált semmivé 10 nap

A szerdai nagy zuhanást követően csütörtökön inkább kivárás jellemezte a Bitcoin piacát.

.
hirdetés
elrejt
 
.