Extrém kérdésekkel izzasztják az informatikusokat állásinterjún


Aki szeretne állást kapni a legjobb technológiai cégek valamelyikénél, nem árt elgondolkodnia azon, hogy hány golflabda fér egy iskolabuszba. Ilyen, és ehhez hasonló kérdésekkel bombázzák az informatikusokat a külföldi vállalatok állásinterjúin, itthon azonban még várat magára ez a trend. Mfor.hu körkép.

Az extremitás itthon még nem jellemző (mfor.hu montázs)

Az úgynevezett kreatív kérdések általánossá válhatnak a legnagyobb informatikai cégeknél, amelyek igazából nem is a helyes válaszra kíváncsiak, hanem hogy egy leendő alkalmazott hogyan próbál megoldást találni. Mivel ezek a cégek manapság gyorsan reagálnak a piaci változásokra, ezért nem csak a magas IQ-t és szakképzettséget tartják fontosnak a toborzásnál, hanem azt is, hogy az új munkatárs képes legyen bonyolult feladatok megoldására.

A Microsoft már az 1980-as évektől kezdve használ úgynevezett nyitott végű logikai kérdéseket, amelyekre több válasz is létezik. Warren Ashtonnak, a Microsoft toborzási menedzserének például az egyik kedvence a kábelakna fedelének problémája, vagyis hogy az miért kerek, és nem négyzet alakú. A leggyakoribb válasz erre az, hogy ha a kábelakna teteje megbillen az egyik sarkánál, kieshet a helyéből. Néhányan felismerik, hogy a kerek fedőt el lehet gurítani az egyik helyről a másikra. De már érkezett olyan felelet is, miszerint anyagot, és ezáltal pénzt spórolhatnak a kerek fedelek készítésével. "Arra vagyunk kíváncsiak, hogy a jelöltek milyen messzire mennek el a lehetséges megoldásokat megadva."

Bár elsőre megdöbbentőek lehetnek az ilyen jellegű a kérdések, ezek mégis relevánsabbak, mint ahogy gondolnánk. "A munkaadók azt szeretnék látni, hogy a leendő alkalmazott képes-e úgy becsléseket adni, hogy nem adják meg a pontos adatokat, illetve, hogy miként tudja kezelni ezeket a kérdéseket" - közölte a Business 2.0 magazinnal a Google egy volt alkalmazottja.

Google-talány az álláshirdetésben

Az Amazon.com állásinterjúin például a jelentkezőknek azt kellett megbecsülniük, hogy hány benzinkút található az Egyesült Államokban és hogy mennyibe kerülne Seattle összes ablakának a lemosása. Egy másik cégnél a felvételiző azt a megdöbbentő feladatot kapta, hogy mutasson be egy csirkét programnyelven.

Azonban nincs olyan vállalat, amely olyan messzire menne a kreatív interjúkérdésekben, mint a Google, amely azzal csigázta fel a mérnököket három évvel ezelőtt, hogy bonyolult matematikai problémákat aggatott fel egy hirdetőtáblára. Az érdeklődőket pedig egy weboldalra csábították a megoldásban, hiszen a válaszban egy honlap URL-je volt elrejtve. A site-on egy második, még bonyolultabb kérdés elé állították a leendő alkalmazottakat, amely a következőképp hangzott: "összezsugorodsz annyira, hogy a súlyod egy ötcentes súlyával lesz megegyező, és a tömeged is arányosan lecsökken úgy, hogy a sűrűséged megmarad. Ezután bedobnak egy üvegből készült turmixgépbe. A gép alján lévő kés hatvan másodpercen belül elkezd működni. Mit teszel?"

Nem elég a szakmai tudás

Nemcsak az alkalmazottaknak kell hozzászokniuk az újfajta eljárásokhoz. A munkaadók is olyan módszerekkel készülnek az interjúkra, amelyekkel azelőtt soha. Képet kapni egy jelölt képességeiről nagyon fontos dolog - és legalább olyan bonyolult.

A technológiai ismeretek manapság nem elegendőek a high tech szakmában ahhoz, hogy valaki el tudjon helyezkedni. "Amit valaha úgy hívtunk, hogy mérnök, ma már teljesen mást takar" - mondja Beverly Principal, a stanfordi egyetem karrier központjának igazgatóhelyettese. Mint közli, ma sokkal jobban tartanak attól a munkaadók, hogy a jelölt képes lesz-e teljesíteni a cégnél, és idővel elérni egy jóval magasabb szakmai szintet.

Hazai gyakorlat

Hazánkban még nem igazán terjedtek el ezek az úgymond talányos kérdések, legalábbis ez derült ki a Menedzsment Fórumnak nyilatkozó informatikai cégek válaszaiból. Gergacz Lili, a Kürt. Zrt. hr-vezetője közölte: vannak olyan "bevett" kérdések, feladatok náluk, amelyek megoldásából kiszűrik, hogy mennyire jellemző valakire a kreativitás. Konkrét kérdésekről azonban nem kívánt nyilatkozni, mondván, nem szeretné megkönnyíteni a leendő munkatársak dolgát. Ugyanakkor - mint mondta - a kreativitás nem tartozik a legfontosabb tulajdonságok közé a legtöbb posztra jelentkező esetében, ennél sokkal többre értékelik a szakmai megfelelőséget, a motiválhatóságot, a lojalitást és a stressztűrő képességet.

Horváth Krisztina, a SAP hr-szakembere egyenesen cáfolta, hogy trendről lenne szó. Sinkó Judit, a Cisco marketing menedzsere azt mondta, hogy náluk sokszor előfordulnak kihívást jelentő feladatok az állásinterjúkon, azonban a cég sokkal inkább előnyben részesíti az úgynevezett assassment centereket (ezek különböző stratégiai játékok, feladatok, amelyek során azt mérik fel, hogy a jelölt hogyan viselkedik versenyhelyzetben), illetve az egy napig tartó felvételi eljárást, amely során szerintük könnyebb felmérni, hogy egy-egy leendő munkatárs rendelkezik-e a számukra megfelelő tulajdonságokkal.

Kovács Zita


Olvasta már?



hirdetés
Nyakunkon a jövő

Kulcskérdés a digitális érettség

A digitális érettség egyre több vállalkozás esetében létkérdés. A Microsoft ennek mérésére dolgozott ki egy mutatót.

.
hirdetés
elrejt
 
.