Keresőmarketing: küzdelem a centikért


Nem véletlen, hogy a komolyabb sportmérkőzéseket egy átfogó ellenfél-elemzés előzi meg: ismerni kell a terepet, a versenytársak módszereit ahhoz, hogy győzni tudjunk. Nincs ez másképp az üzleti világban sem, a technika fejlődésével pedig egyre kifinomultabb módszerek állnak rendelkezésre, komoly harc folyik néhány centiméterért a Google által képernyőre dobott cégek között. Mfor.hu háttér.

Stabilan elől kell lenniStabilan elöl kell lenni (mfor.hu)

Míg az Egyesült Államokban az online hirdetési büdzsé negyven százalékát keresőmarketingre fordítják, itthon jószerivel nem is szerepel még ez komoly tételként a többi reklámköltéshez képest. Ezzel együtt a fejlődés elkezdődött: hazánkban a keresőmarketing piac 2007-re körülbelül 1 milliárd forintos forgalmat tudhatott magáénak, mely 250 százalékos növekedést jelent 2006-hoz képest.

Ezt felismerve az Arcus Search szerződést kötött az AdGooroo hirdetési információs rendszerszolgáltatóval, melynek értelmében az ügynökség magyarországi partnerként ezentúl versenytárs elemző szolgáltatást is kínál ügyfeleinek – jelentette ki Fazakas László, az Arcus Search vezetője a szerdai sajtótájékoztatón. Magyarországon még a keresőmarketinghez való profi hozzáállás is gyerekcipőben jár, így sok cég feltehetően nem látja még az AdGooroo gyakorlati hasznát, de a szakemberek szerint a piac átalakulóban van.

Bonyolult felkerülni, és ott maradni

A keresőmarketing algoritmusa nagyon összetett. A hirdetési tarifa – a fizetett találatok esetében - két elemből áll, az egyik egy licit alapján működő összeg, melyet a hirdető határoz meg, ő mondja meg, hogy mennyit ér neki egy kattintás. A másik eleme viszont egy olyan szorzó, mely az oldal keresőszóval való kapcsolatát, azaz a minőséget méri. Amennyiben ez megfelelő, és a fogyasztó valóban azt találja az oldalon, amit keresett, úgy a Google – akinek a megfelelő minőség biztosítása a cél - ezt díjazza, és akár kevesebb pénzből is – a szorzó segítségével - sokkal jobb helyezéseket tud elérni a hirdető. Ahhoz, hogy a licitált tarifa megemelkedjen jól kell kiválasztani a kulcsszavakat.

A keresőkben másokkal kell versenyezni

Az Arcus Search év elején megjelent Láthatósági Tanulmányból kiderül, hogy a vizsgált cégek csak ritkán és szinte csak próbaként használják a keresőmarketing lehetőségeit ügyfélszerzésre. Ugyanakkor már az is látszik, hogy ezen cégek versenytársai a keresőkben nem azok, amelyeket ők üzleti versenytársnak gondolnak, hanem tartalomszolgáltató oldalak, kisebb webáruházak, helyi képviseletek, amelyek már sokkal eredményesebben használják a keresőket, mint a nagyvállalatok és multinacionális cégek.

Sokan képzelik úgy, hogy ez a legkönnyebb része, hiszen ki ne tudna például egy banki szolgáltatáshoz néhány szót kitalálni, melyeket nagy valószínűséggel beírnak a fogyasztók a keresőbe, de ennél összetettebb a kulcsszavak és a hirdetési szöveg pontos használata. Nem mindegy például, hogy a lakosság, amikor kölcsönt akar felvenni, a hitel, vagy a kölcsön szót, esetleg a rövid lejáratú kölcsön kifejezést írja-e leggyakrabban a keresőbe.

A kicsik a profik

Az Arcus Search kutatásokat végzett a hazai keresőmarketinget használó szektor szokásairól. E szektor főszereplői a pénzügyi, ingatlan, utazási és fogászati szolgáltatásokat nyújtó vállalatok. Az eredményekből kitűnik, hogy az említett iparág nagyobb vállalatai ugyan már felismerték a keresőmarketing jelentőségét, a tudatos használatban azonban vannak még hiányosságok. A hitelkereséskor például az egyéni, kisebb pénzügyi vállalkozók vannak elöl, akik nyilván nem azért sikeresek a Google-ön, mert a nagyoknál több pénzük van, csak jobban felismerték ezt a lehetőséget. A nagyobb bankok vagy koncepciózusan az imázsépítésben bíznak a hagyományos ATL eszközökön keresztül, vagy egyszerűen csak nem élnek a keresőmarketinggel. A keresőmarketing elsődleges célcsoportja a kis- és középvállalkozások, akikről az interneten kívül nem nagyon lehet hallani.

Inkább hátrébb, de stabilan

"A hazai cégek jelenleg falra hány borsóként használják a keresőmarketinghez szükséges kulcsszavakat. Nem érzékelik a szavak, és a szövegek pontos meghatározásának jelentőségét. Pedig fókuszáltabban stabilabb jelenlétet lehet elérni, ez pedig a vásárlás előfeltétele" – állítja Fazakas. Egy fogyasztót hozzávetőleg tíz és harminc közti impulzus kell, hogy érjen, mielőtt megvásárolja az adott terméket, ezért érdemes az összes alkalommal szem előtt lenni.

Ellenkommunikáció

Abban a világban, ahol a képernyőn nem mindegy, hogy egy hirdető mennyivel van a másik alatt vagy felett, egy szó súlya is megnő.

Cégek újabb és újabb szoftvereket hoznak létre annak kutatására, hogy a versenytársak figyelemmel tudják követni egymás kampányainak részleteit, például, hogy milyen keresőszót használ a konkurencia, az milyen hatékonysággal működik nála, milyen erős a verseny, és egyáltalán, kikkel kell megküzdeni a piacon. Ha megvannak ezek a válaszok, úgy sokak szerint könnyebb előrébb jutni. Persze megvan a veszélye annak, hogy a versenytársunk is figyel minket…

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum


Olvasta már?



hirdetés
Egy szlovén franchise rárepül a magyar informatikusképzésreEgy szlovén franchise rárepül a magyar informatikusképzésre

Igazi buzzword lett az informatikushiány, így nem csoda, hogy egyre több cég száll be a képzésébe.

.
hirdetés
elrejt
 
.