Évszázados siker Szamos Marcipán módra


Az 1900-as évek elején egy szentendrei árva cukrásztanuló, Szamos Mátyás karrierjével kezdődött a Szamos Marcipán hírneve. Az elmúlt 10-15 évben a munkaügyi területeken is dinamikus bővülést felmutató vállalat HR-igazgatóját, Kelényi Ádámot kérdezte az mfor.hu.

Évszázados sikerÉvszázados siker

A nagy múlttal rendelkező, közkedvelt magyar cégek HR-hátteréről szóló cikksorozatunk következő állomása a Szamos Marcipán, amely idestova közel egy évszázada arat osztatlan sikert az édességet kedvelők körében. Vajon egy csokival bevont töltött marcipángolyó mögött mennyi munka és mennyi dolgos kéz áll? Erről kérdeztük a vállalat gazdasági és HR-igazgatóját, Kelényi Ádámot. 

250 főnek adnak munkát 

Jelenleg 250 fő dolgozik Pilisvörösváron, a központi termelő cégnél, körülbelül 150 fő a termelésben és további 100 fő a kisegítő, kiszolgáló egységeknél. Az 1991-ben korlátolt felelősségű vállalattá vált Szamos Marcipán "újkori" sikertörténete is részben innen datálható. Ettől a ponttól kezdve a korábbiaknál jóval erősebb dinamikával nőtt a cég, és ezzel együtt a  HR-háttere és piaci lefedettsége is.

Míg 1991-ben 40 fő volt a létszámuk, a 90-es évek végére több mint 100 fő dolgozott a cégnél, majd 2001 után ez a szám elérte a 250 főt. Mint Kelényi Ádám az mfor.hu-nak elmondta, a mostani létszámot egyelőre nem tervezik tovább bővíteni. A piac szezonális jellege miatt ugyanakkor minden évben vannak hónapok, amikor átmenetileg növekszik a gyártó egység létszáma. "Augusztustól december végéig határozott idejű szerződéssel foglalkoztatunk 20-30 fős plusz munkaerőt, így lesz ez idén is" - mondta el a vezető.  

Míg a 80-as években jellemzően horizontális szervezeti felépítés volt a cégnél, az idők folyamán kiderült: az átfedések és a túlspecifikált szervezeti felépítés miatt nem voltak tisztázottak a felelősségi körök. "Ezért váltottunk a vertikális szervezeti struktúra irányába. Most a korábbi 8 igazgatóval szemben 3 igazgató dolgozik a vállalatnál. A szervezeti felépítés egyre inkább letisztul. Jelenleg a vezetői alatt 4-5 szervezeti szint áll, ami kiváló forma a lehető leghatékonyabb kommunikációs és irányítási metodológiák kivitelezéséhez." Egyre inkább arra törekednek, hogy az informális kommunikációt formálissá vigyék át, ennek megfelelően a kommunikációnál a szervezeti szintek mentén történő kommunikációt igyekeznek erősíteni.

Bérezési stratégia és komplex motiváció

A Szamosnál teljesítménybérezést alkalmaznak, szigorúan mérik a fizikai és szellemi dolgozók teljesítményét is. Ez utóbbira külső tanácsadó cég segítségével alakítottak ki speciális mérőrendszert. Motiváció tekintetében a teljesítménybérezés mellett más támogató eszközöket is alkalmaznak.

A lojalitást is díjazzák, ami azt jelenti, hogy aki bő 10 éve dolgozik a vállalatnál azok külön motivációban részesülnek. Ilyen az úgynevezett törzsgárda vacsora, ahol értékelik a kiemelt dolgozóik teljesítményét. "Külön figyelmet fordítunk rájuk, mert fontosnak tartjuk a cég iránti elkötelezettségüket. A termelésben és a cég vezetőségében is jónéhányan vannak, akik több mint 20 éve dolgoznak a cégért" - mondta el Kelényi Ádám. 

A közös vacsora csak egyike a vállalat komplex béren kívüli juttatási elemeinek. A cég ugyanis angoltanfolyamot biztosít a dolgozóknak, ezen felül pedig bérelt busszal szállítja a telephelyre azokat a dolgozókat, akik a városból járnának munkába. A buszjáraton felül fizetik a helyközi tömegközlekedési bérletet, hidegétel utalványt biztosítanak, beiskolázási hozzájárulást adnak, valamint havonta saját újsággal igyekeznek motiválni a dolgozóikat. Rendezvények tekintetében közös karácsonyi ünnepséget rendeznek minden dolgozó számára, évente egyszer pedig közös kirándulást szerveznek, tavaly például Krakkóban voltak a dolgozókkal.

Végül, de nem utolsó sorban évente egyszer megrendezik a Szamos Juniálist, amelyet a környéki tisztáson szerveznek meg a dolgozók számára családi program keretében.  A programokat munkanapokon, mindig fizetett munkaidőben történő programokként rendezik meg. 

.

Olvasta már?



hirdetés
Lázár vagy Süli tudja jobban, mennyi pénz kell idén a paksi beruházásra?Lázár vagy Süli tudja jobban, mennyi pénz kell idén a paksi beruházásra?

Az orosz hitelből fizetik a számlák nyolcvan százalékát.

.
hirdetés
elrejt
 
.