Hogyan kezdjünk a távmunka bevezetéséhez?


A távmunka bevezetése jelentős hatással lehet egy adott társaság működésére. A bevezetés és alkalmazás alapjaiban változtatja meg a vállalati kultúrát, ezért különös körültekintéssel kell eljárni azoknak a cégeknek, amelyek ilyen formában szeretnék alkalmazni dolgozóikat vagy azoknak egy részét.

Szakszerű tervezést igényel a bevezetésSzakszerű tervezést igényel a bevezetés

A távmunkát minden társaságnál más és más formában alakítják ki, szorosan igazodva az üzleti célokhoz, szabályozási környezethez, munkafolyamatokhoz és egyéb működési sajátosságokhoz. Ezért a bevezetés szakszerű tervezést igényel, amelybe be kell vonni a jövőbeni távmunkások funkcionális vezetőin kívül több terület szakértőjét is, különösképpen az informatika, humán-erőforrás, jogi és adóügyi, valamint oktatási kérdésekért felelős személyeit.

A távmunka bevezetésének lépései:

Felmérés

A munkafolyamatok felmérése alapvető fontosságú a távmunka bevetése során. Az egyes munkafeladatok megismerése és meghatározása után kell eldönteni, hogy melyek azok a munkakörök, amelyeket el lehet látni távmunkában. Elsősorban a nem helyhez kötött, informatikai vagy kommunikációs eszkökön végzett tevékenységek végezhetők el ilyen formában. Emiatt meg kell határozni, hogy az egyes munkafeladatoknak milyen logisztikai, kommunikációs igényei vannak, valamint milyen eszközöket kell felhasználni azok elvégzéséhez.

Távmunka-cikksorozat az mfor.hu-n

Szerkesztőségünk cikksorozatot indított távmunka témában, amelyben a Magyar Távmunka Szövetség szakértői írnak a foglalkoztatási forma hazai alakulásáról, annak előnyeiről, hátrányairól, bevezetésének lehetőségeiről és a témát érintő egyéb kérdésekről. A cikkek oldalunkon nagyjából kétheti rendszerességgel jelennek meg, illetve az aktuális anyagokat hírlevelünkben (melyre itt jelentkezhet) is olvashatják.

Az infrastruktúra elemzése magába foglalja a munkavégzéshez használt fizikai, informatikai és kommunikációs eszközöket. A fizikai környezet felmérése ki kell hogy terjedjen a szűk és szélesebb értelemben vett munkakörnyezetve, ide értve az irodabútorokat, a dokumentumok tárolására használt eszközöket, fizikai biztonság eszközeit, valamint a munkavédelmi előírások szempontjából fontos környezetet.

Az informatika szempontjából a bevezetés során a felmérés fázisában át kell tekinteni a rendelkezésre álló hálózati, hardver és szoftver komponenseket, és meg kell vizsgálni, hogy azok mennyiben alkalmasak az új munkaszervezés támogatására.

A kommunikációs szokások megismerése is fontos szempont a távmunka bevezetése során. A munkafolyamatok ellátásához a vállalaton belül információáramlás kiemelt szereppel bírhat, elsősorban a nem dokumentált információk tekintetében.

Önnek mekkora az adóéke?
Önnek mekkora az adóéke?

Számolja ki mennyi adót és járulékot fizet 2011-ben jövedelme után! Bérkalkulátor 2011

A munkavállalók gyakran egymástól kérdeznek olyan információkat, amelyek alapvető fontosággal bírnak a munkafeladat ellátásához. Amennyiben ezeket nem ismerjük fel, és nem tesszük lehetővé a távmunkavégzés során, úgy az a minőség és hatékonyság rovására mehet.

Ugyanúgy fontos felmérni az ad-hoc megbeszélések szerepét és sűrűségét. Ezek az előre nem tervezett, de a munkamenethez kiemelten fontos események úgyszintén alapvetően fontosak a hatékony munkavégzéshez. Fel kell mérni ezek helyettesíthetőségét, valamilyen elektronikus megoldással (például videokonferencia), vagy pedig tervezhetővé kell tenni őket.

A HR környezet felmérése során kiemelt szerep jut a vállalati kultúra, juttatási rendszerek, belső kommunikációs szokások, karrierlehetőségek, valamint a vezetői attitüdök megismerésének. A munkavállalók távolra kerülése során a legtöbbször át kell alakítani a meglevő környezetet is, hogy az lehetővé tegye a távmunkásokkal történő egyenlő bánásmódot.

Az oktatási gyakorlat megismerése fontos ahhoz, hogy felmérjük a munkafolyamatokhoz kapcsolódó új ismeretek átadásának szokásait, gyakorlatát. A hagyományos tantermi oktatások keretében végzett tréningek tanterveit meg kell vizsgálni, mennyiben alkalmasak azok elektronikus formában történő átadásra. A jogi környezet felmérése során különöse a munkavállói szerződések, munkakörök, munkavédelmi előírások, munkavégzéssel kapcsolatos szabályozások és eljárások játszanak kiemelt szerepet. 

.

Olvasta már?



hirdetés
Sok-sok évig álom marad még Orbánék céljaSok-sok évig álom marad még Orbánék célja

Belátható időn belül maga a kormány sem látja elérhetőnek az 5 millió foglalkoztatottat.

.
hirdetés
elrejt
 
.