Nem szabadulunk a mobilos reklámoktól


Bár most még az egész világon nagyon kicsik a mobiltelefonra érkező reklámokra költött összegek, alig 3 éven belül megváltozik ez a helyzet, derült ki a második magyarországi Mobilkonferencián. Magyarországon is minden feltétel adott a mobilmarketing kiteljesedéséhez. A reklámszakemberek szerint meg kell kedveltetni a mobilreklámot, és kerülni kell a kéretlen üzenetek, spam-ek küldését. Mfor.hu beszámoló.

Utáljuk vagy nem?Utáljuk vagy nem? (Mfor-montázs)

Világpiaci szinten a teljes, mintegy 200 milliárd dolláros reklámpiaci bevételeknek alig egy százalékát tették ki a mobiltelefonos marketingeszközök alkalmazásával elért reklámbevételek, hangzott el a második magyar mobilkonferencián. Magyarországon a reklámköltéseknek csak 0,2-0,3 százaléka jutott mobilmarketingre. Ezek a számok annyira kicsik, hogy azt jelzik: a mobilmarketing nemcsak nálunk, hanem az egész világon meglehetősen fejletlen, mondta Nagy Bálint a a Magyar Reklámszövetség elnöke előadásában.

Egyelőre utáljuk

Az egyre "okosabb" mobilkészülékek és a mobiltelefonos internet terjedése azonban előrevetíti, hogy ez a helyzet hamarosan meg fog változni. Nemzetközi piaci elemzések szerint a most világszinten 870 millió dolláros piac 2011-re 11-20 milliárd dollárosra nő majd. A mobiltelefonok szinte mindenki zsebében ott vannak, a szórakozási, hírfogyasztási szokásokat is meghatározza majd a telefonok használata. Márpedig a reklámoknak követniük kell a fogyasztókat, ez pedig érinteni fogja a mobiltelefonokat is.

Magyarországon is hasonló lehet a helyzet, mint a világpiac fejlettebb országaiban, hiszen a telefon-ellátottság már itt is meghaladja a száz százalékot, azaz egy előfizetőnek több telefonja is van. A mobilinternet-hálózatot itthon is gőzerővel építik a szolgáltató. A készülékek is egyre fejlettebbek azaz nemcsak a szélessávú neten, hanem a telefonok és más informatikai készülékek közötti kapcsolatteremtésre kifejlesztett bluetooth-on keresztül is tudnak reklámot fogadni. Minden adott tehát ahhoz, hogy a hazai mobilmarketing piac is fejlődésnek induljon, a kérdés csak az, hogy kell-e ez nekünk, azaz a fogyasztóknak.

Angliában kísérletezett nemrég mobilos (bluetooth) reklámokkal a HBSC bank, a BBC riporterei viszont csak olyan emberekkel tudtak beszélni, akiket meglehetősen idegesítettek a telefonra érkező értesítések. De nem kell messzire menni, hogy ideges emberekkel találkozzunk: a magyar Nemzeti Hírközlési Hatóság most egy bejelentés miatt vizsgálódik, hogy vajon kéretlen reklámüzenetnek (spam) minősül-e az egyik cég bluetooth-os reklámkampánya. A elektronikus kereskedelemről és a hírközlésről szóló törvény alapján ugyanis az ilyen tevékenység nálunk (is) tilos. Hogy pontosan ki ellen folyik a vizsgálat, azt az NHH illetékesei nem árulták el, annyi viszont biztosnak látszik, hogy az ügy befolyásolja majd a hazai mobilreklám-piac fejlődését.

De talán szeretni fogjuk

A reklámszakemberek ugyanakkor azt várják, hogy a mobilreklám fejlődése hasonló lesz az internetes reklámokéhoz. Kezdetben nagy ellenállást váltottak ki a fantáziátlan, újsághirdetésekhez hasonló bannerek, még jobban idegesítettek mindenkit a felugró ablakok (pop up-ok). Aztán ahogy telt az idő, megszoktuk ezeket, ma pedig már az információkeresésben is sokszor fizetett szöveges hirdetésekre kattintunk, ami a tipikusan, csak az interneten működő keresőmarketing fejlődését hozza magával - fejtette ki előadásában Szabó Erik a Carnation reklámcég kereskedelmi igazgatója.

Arról még megoszlanak a vélemények, hogy mi teszi majd elfogadottá, esetleg népszerűvé a mobilreklámokat. Bejárható egy olyan út, hogy aki reklámokat fogad a mobiljára (mondjuk SMS-eket, vagy MMS-eket), cserébe ingyen internetezési lehetőséget, vagy beszélgetési időt kap ajándékba. Ezzel a brit szórakoztató-óriásvállalat a Virgin próbálkozik. Szabó Erik szerint az is hajtóerő lehet, hogy a mobil mindig kéznél van, ezért bizonyos reklámokat, például egy digitális térképen jelölt éttermeket nem is hirdetésnek, hanem információforrásnak tekintünk, így akár saját akaratunkból, de észrevétlenül válhatunk reklámfogyasztóvá.

Külön fejezetet nyithat a vonalkód-technikához hasonló, shot-code-nak, QR-code-nak nevezett alkalmazások használata: ezeket egy kamerás mobillal le kell fényképezni, aztán a telefonra telepített szoftverrel leolvastatni. A kód egy parancsot küld a telefonnak, ami például egy internet-oldalra irányít bennünket. Ezen a mobilinternetes oldalon, az utcai óriásplakáton reklámozott termékről tudhatunk meg információkat, és adott esetben vásárlásokat is kezdeményezhetünk majd.

Mondhatnánk, hogy ez még csak a távoli jövő zenéje, de az előadásokból kiderült, hogy Spanyolországban a Telefonica mobilcég már alkalmazza ezeket a lehetőségeket. A mobilreklámok tehát már a mi ajtónkon is kopogtatnak, az pedig csak a reklámszakembereken múlik, hogy utáljuk-e majd őket, vagy sem.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum 


Olvasta már?



hirdetés
Nyakunkon a jövő

Kulcskérdés a digitális érettség

A digitális érettség egyre több vállalkozás esetében létkérdés. A Microsoft ennek mérésére dolgozott ki egy mutatót.

.
hirdetés
elrejt
 
.