Nem véletlen a Tesco sikere


Sok marketinges még mindig a passzív befogadóra nyomná rá a márkaüzenetet, pedig az újra "lapossá vált" világban teljesen más meggyőzési módszerekre van szükség. Az idei Golden Dove direkt marketing konferencián azt is megtudhattuk, hogy mitől váltak veszélyes versenytárssá az olyan élelmiszerláncok, mint a Wal-Mart vagy a Tesco.

Megfogják a vásárlótMegfogják a vásárlót

A marketingesek stratégiája nem sokat változott az utóbbi néhány évtizedben Joost Van Nispen, az ICEMD, az egyik tekintélyes direkt marketinggel és elektronikus kereskedelemmel foglalkozó szövetség elnöke szerint, aki úgy véli: az egyre inkább interaktív, személyes világban már nem elég a hagyományos módszer, amellyel mindenáron vásárlásra akarnak buzdítani.

Az újra "lapossá vált" világban, amelyben a digitális eszközöknek köszönhetően annyira ismerjük egymást, mint a 19. században, gyökeresen átalakulnak az üzleti kapcsolatok. Az emberek mindig kapcsolatba tudnak lépni egymással, folyamatosan mobilak és nem akarják, hogy rájuk kényszerítsék a vásárlást. Emellett a többség mára szkeptikussá vált a túlzott ígéretekkel szemben.

A fogyasztók jó része hálózatokban, virtuális közösségekben él, és elismerésre vágyik. Ha a vállalat ad a véleményükre, és felhasználja, amit mondanak, illetve személyre szabott megoldásokat kínál, az már fél siker.

Be kell vonni a fogyasztót


Egyebek között a nyitottságuk és együttműködésre való hajlamuk miatt válhattak világszerte a legsikeresebb társaságokká az olyan élelmiszerláncok, mint a Tesco vagy a Wal-Mart. Ez a két cég sokat áldozott az innovációra és a vevőkapcsolat színvonalára, illetve folyamatosan párbeszédet kezdeményez illetve folytat a fogyasztókkal, akik ezáltal úgy érzik, hogy elismerik őket.

A - brit piacon - például a Tesco honlapján a vevők fogyásában segít úgy, hogy teljesen személyes diétát kínál nekik, miközben folyamatosan kapcsolatban áll velük. A cég arra törekszik, hogy megtudja, milyen ételeket szeret a fogyni vágyó, és ennek alapján alakítja ki a heti étrendet, amelyet később az ismeretek alapján módosítanak. A szupermarketlánc alkalmazottai ehhez folyamatos segítséget nyújtanak telefonon és az interneten keresztül egyaránt. A vállalat még a heti bevásárlólistát is összeállítja a vevőknek, sőt az ételeket meg is lehet rendelni tőlük.

A kezdeményezés sikere alátámasztja, hogy az új fogyasztók egyre inkább elfordulnak a hagyományos médiától, sőt folyamatosan erősödik az az igény, hogy saját maguk hozzanak létre tartalmakat és vegyenek részt az üzenet létrehozásában. A Firefox webböngésző arra kérte a felhasználókat, hogy küldjenek be kézikamerával készített reklámokat. A felhívásra sokan jelentkeztek, amelyben valószínűleg része volt annak is, hogy ígéretet tettek: a legjobban sikerült alkotások a televízióba is bekerülnek.

Minden média számít

 Az új médiában az aktív vásárló a legfontosabb érték, és szem előtt kell tartani, hogy ma már minden média szerepet játszik, így a mobil üzeneteknek is jelentősen megnőtt a szerepük. A Walt Disney Chicken Little című mesefilm népszerűsítése során például nem kevés szerepet játszott az interaktivitás, hiszen a hagyományos hirdetéseken kívül a mobil- és az e-mail marketing is szerepet kapott. A felhívásokra 15 ezer ember válaszolt, és adta meg webcímét vagy telefonszámát, csak hogy megnézhessék a rappelő csirke főszereplésével készült videófilmet.

A lapos világban a márkák már nem hirdetik magukat, hanem kapcsolatokat hoznak létre, illetve folyamatos kapcsolatban állnak a vevőkkel, akiknek váratlan előnyöket biztosítanak. A marketing napjainkban a történetmesélésről szól: a márkák élményeket osztanak meg, amelyek során kiváló történetek születnek. Joost Van Nispen úgy véli: a marketingesek között azok lehetnek sikeresek, akik a leggyorsabbak, és leginkább hajlandóak a kísérletezésre. Szerinte sokan elméletben már készen állnak, csak elképzeléseiket a gyakorlatban is meg kellene valósítani. 

.

Olvasta már?



hirdetés
Nyakunkon a jövő

Kulcskérdés a digitális érettség

A digitális érettség egyre több vállalkozás esetében létkérdés. A Microsoft ennek mérésére dolgozott ki egy mutatót.

.
hirdetés
elrejt
 
.