Karrierutak: tip-top stewardessek, milliomos pilóták


A stewardessek és a pilóták munkáját mindig egyfajta misztikum vette körül. De kiből is lehet légiutas-kísérő vagy Boeing gépeket vezető pilóta? Erről, valamint a toborzási szűrőrendszerről és a milliós kiképzési programokról kérdezte az mfor.hu a Malév HR-vezetőjét.

CsEgy mosoly sok mindent megold (Fotó: Malév)

Valószínűleg nincs olyan fiatal, akiben ne merült volna fel, hogy valamikor pilóta vagy stewardess lehessen egy légitársaság kötelékében. E munkakörökről azonban a legtöbb ember igen keveset tud. Megkerestük a Malév Zrt.-t, hogy közelebbről is megismerhessük: kiből lehet pilóta, légiutas-kísérő vagy éppen vezető légiutas-kísérő.

Nem elég az elhivatottság

Egy légiutas-kísérő felelőssége rendkívül nagy: több órás repülőút alatt is száz százalékosan kell figyelnie több száz utas elvárásaira és nem utolsó sorban biztonságára. Pontosan emiatt rendkívül kemény feltételrendszerhez kötik, kiből lehet stewardess, a betanításról nem is beszélve.

„A légiutas-kísérők toborzása a Malévnél több színtéren történik. Egyrészt átfogó adatbázisunk van a már korábban jelentkezett pályázókról, akiknek folyamatosan hírlevelet küldünk az új lehetőségekről. Másrészt a vállalati honlapon is meghirdetjük az álláslehetőségeket, valamint a népszerű álláskereső honlapokat is megcélozzuk a hirdetésekkel. Igaz, utóbbira ritkán kerül sor, hiszen a megüresedő pozíciókra általában többszörös a túljelentkezés” – számolt be a toborzási politikáról Király József, a Malév humánpolitikai igazgatója.

A Malév gyakorlatában az első toborzási szűrő egy komoly feltételrendszer. Minimum 20. életévét betöltött, legalább egy középfokú végzettséggel rendelkező, legalább egy világnyelvből középfokú nyelvvizsgával rendelkező személy jelentkezhet, aki angolból minimum "A" típusú középfokú nyelvvizsgát tud felmutatni. A jelentkezőknek meg kell felelnie egy átfogó orvosi alkalmassági vizsgálaton, továbbá a munkakör betöltéséhez elengedhetetlenül fontos szakismereti és gyakorlati vizsgát is le kell tenniük. Az utóbbihoz szükséges ismereteket a jelöltek egy speciális tanfolyamon szerezhetik meg.

Ami a háttér-kompetenciákat illeti, ahhoz, hogy valaki pszichológiai szempontból is megfeleljen a munkaköri elvárásoknak, olyan adottságokkal kell rendelkeznie, mint jó kommunikációs készség, munkafegyelem, nagyfokú felelősségérzet, jó válságkezelő képesség, stressztűrő képesség, csapatmunkára alkalmas személyiség, nagyfokú tolerancia. A munkakör betöltéséhez nem utolsósorban külső megjelenésben a rendezettség és az ápoltság is rendkívül fontos válogatási szempont.

Háromfordulós szűrőrendszer

Ha valaki beadja jelentkezését a légiutas-kísérő állások egyikére, a Malévnál elsőként egy személyes interjún kell részt vennie, ahol egy HR-specialista és egy már gyakorlott légiutas-kísérő vesz részt. A beszélgetés egy átfogó és strukturált interjút takar, ahol a jelentkezők nyelvtudását vizsgálják és speciális szerepjáték-gyakorlatok segítségével a szabálykövető, stressz-tűrő, utasközpontú viselkedését figyelik.

"Legtöbbször az első gyakorlatok megkezdésekor látszik, ki az, aki nem képes kellő mértékben kezelni a hirtelen fellépő konfliktusokat, vagy nem tud jól lekommunikálni egy váratlan helyzetet” - állítja a szakember.

A második fordulóban az interjún megfelelt pályázók gyakorlaton vesznek részt 6-8 fős csoportokban. A felkészülési idővel együtt összesen egy órás gyakorlat célja, hogy a csoportnak egy adott szituációban konszenzusos döntést kell hoznia. "Lévén, hogy több HR-szakember vesz részt a gyakorlatban, mindez kiváló lehetőség számunkra, hogy a jelentkezők csapatmunkához való hozzáállását, problémamegoldó képességét, kommunikációs stílusát felmérjük. Tulajdonképpen ez egy átfogó személyiségteszt, ahol a korábbi ismert szempontokon túl teljes képet kapunk a jelentkezők kompetenciáiról." A gyakorlat végén minden jelölt teljesítményét egyenként értékelik ki.

.

Olvasta már?



hirdetés
Még nem ma, de hamarosan megelőzhetőek lehetnek a gázolásos terrortámadásokMég nem ma, de hamarosan megelőzhetőek lehetnek a gázolásos terrortámadások

Az autonóm vészfékek, hidraulikus útakadályok és önvezető járművek fejlesztéseivel idővel felvehetjük a harcot a rammingekkel szemben. Egyelőre azonban csak az út elején járunk a védekezésben.

.
hirdetés
elrejt
 
.