4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sok embert naponta, hetente vagy minimum havonta hívnak fel ügynökök, hogy figyelmébe ajánljanak egy új terméket vagy szolgáltatást. Egyesek udvariasan, mások kevésbé udvariasan hárítják el az ajánlatot. De milyen lehet a telefon másik végén ülni? Hogyan lehet elviselni ennyi kudarcot egy nap, és mire kell figyelnie a jó call-centeresnek, hogy ne vágják rá egyből a kagylót? Mikor érdemes férfiaknak telefonálni, és mikor nőknek? Kulisszatitkok a telefonos sales munka világából. Mfor.hu háttér.

Csak mosolyogva, türelmesen!

A telefonon keresztüli értékesítés ugyanazokat a képességeket igényli, mint amelyek a személyes eladásnál is szükségesek: elengedhetetlen a szuggesztív személyiség és a rámenősség. Telefonon keresztül azonban sokkal könnyebben lerázzák az embert, így rövidebb idő alatt kell hatékonyabb szöveggel előállni.

Szavak feketelistán


"Léteznek olyan szavak, melyeket nem szabad kimondani, mert azok hallatán majdnem mindenki leteszi a telefont" – meséli Paulics Balázs hirdetésszervező. Például a "hirdetés" helyett célszerűbb a "megjelenés" szót használni.

Szerencsétlen kimenetelű lehet a beszélgetés akkor is, ha nyilvánvalóan tudtára adjuk a másiknak, hogy eladni vagy értékesíteni szeretnénk neki valamit.

Kérdezni kell


A sales pszichológia az igenekre épít. Paulics Balázs szerint azonban nem eszik olyan forrón a kását: nem biztos, hogy az első visszautasítással véget ér a gyümölcsöző kapcsolat. Ha fenntartjuk a párbeszédet, nagyon értékes információkhoz juthatunk, melyek később hasznunkra válhatnak. A lényeg, hogy kérdezzünk, és ha lehet, olyan kérdéseket tegyünk fel, melyekre igen a válasz.

Például egy hirdetésszervező érdeklődhet, szokott-e a cég amúgy hirdetni - kampányszerűen, vagy esetenként stb… Ezáltal kialakul egy beszélgetés, aminek később lehet kézzelfogható eredménye is.

Mosolyogj a telefonba!

Attól, hogy telefonon beszélünk a másikkal, ugyanúgy átjön, ha az illető nyűgös, unott, támaszkodik, kényelmetlenül ül, nem érzi jól magát a bőrében. A tréningeken mindig elhangzik, hogy mosolyogni kell a telefonba, és frissen, dinamikusan kell kezdeni a beszélgetést. Rengeteg múlhat azon, hogy érthetően mutatkozunk-e be, és össze tudjuk-e foglalni gyorsan és értelmesen, mit szeretnénk.

Valter Zoltán, a Quality Direct ügyvezetője szintén azt tapasztalta, hogy az "eladás" szó tabu. Ehelyett érdemes azzal nyitni a beszélgetést, hogy felhívjuk a potenciális vevő figyelmét valamire, amivel megkönnyíthetjük az életét, valamire, amitől neki jobb lesz. Erre inkább felfigyelnek az emberek.

Akik örülnek a hívásnak

A dolgozó emberek többsége elfoglalt, nehéz őket megfelelő időben utolérni. (Az esti Hiradó idősávja például tabu a saleseseknek.) Akik viszont ráérnek, azok többnyire nyugdíjasok, és néhányuk még örül is annak, ha valakivel elbeszélgethet. Ők az egyedüli csoport, akik nem egyből elutasítóak, nekik viszont sajnos nincs elég pénzük ahhoz, hogy megvásárolják a kínált szolgáltatást.

"Pontosan lehet érezni, ki az, aki csak időtöltésből beszélget egy értékesítővel, és ki az, akit valóban érdekelhet az ajánlat. Előbbi esetnél igyekszünk minél hamarabb megszakítani a beszélgetést, hogy legyen időnk másokat is megkeresni" – mondta Pajor Tamás, a Teleperformance üzletfejlesztési igazgatója.

Az operátorok fásultsága

Sokszor az is probléma, ha egy operátornak sokáig kell ugyanazt a terméket értékesíteni, ugyanis ilyenkor belefásul a munkába. Emiatt fontos, hogy néha cserélgessük az embereket a kampányokban, ráadásul az is elképzelhető, hogy valaki egy termék értékesítésében jobb, mint egy másikban. Ez attól is függ, ki a célcsoport.

A női és férfi hívások elmélete

Pajor Tamás szerint vannak bizonyos termékek, melyek hiteltelenül hangzanak nők szájából értékesítve (például az autóalkatrészek), kozmetikai szereket viszont nők tudnak igazán jól eladni. Semleges termékeknél, például életbiztosításnál nagyon sokat számít, hogy a vevőt azonos nemű értékesítő hívja-e fel. Természetesen nagyobb egy nő esélye egy férfiénál, és fordítva.

A másik alapelv, amely minden tréningen elhangzik, hogy a hívott félnek mindig igaza van. Sosem szabad belemenni vitába, még akkor sem, ha valaki udvariatlan az operátorral, esetleg durva.

Ha az ember ilyet tesz, akkor óhatatlanul is rossz hírnévbe keveri a céget, melyet képvisel, így inkább negatív eredményeket ér csak el a hívással. Fontos, hogy az operátor maradjon mindig udvarias és türelmes, még akkor is, ha ez időnként nagyon nehéz.

A call-centeres munka lényege, hogy az ember ne omoljon össze sok sikertelen hívás után sem, mert onnantól kezdve még nehezebb lesz sikert elérni. Paulics Balázs szerint egyfajta érzéketlenség is kell ehhez a munkához, és a túlzott önbizalom sem árt.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!