4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Tarlós István főpolgármester szerint az ígéretekkel ellentétben nem valósult meg a konzultáció a kormánnyal a fontos budapesti kérdésekről, a rossz kommunikáció miatt pedig a fővárosi tömegközlekedés hosszú távú finanszírozásáról sem születhetett meg a megállapodás.

A városvezető erről szerdán az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt. A főpolgármester csodálkozásának adott hangot, amiért még mindig nem jött létre a megállapodás a fővárosi tömegközlekedés hosszú távú finanszírozásáról, noha az előző héten még ennek az ellenkezője látszott.

Tarlós István elmondta, valakitől olyan üzenetet kapott, hogy ha "Budapest járatja a száját", akkor kevesebb uniós támogatást kap. "Ezt meg lehet lépni, a kassza kulcsa nem nálunk van, de akkor nehéz lesz világbajnokságot, olimpiát rendezni" - tette hozzá.

A politikus nem mondta meg, kire gondol, de szerinte kimondatlanul is mindenki tudja, hogy ki lehet az Orbán Viktor környezetében, aki rendszeresen pontatlanul informálja a miniszterelnököt és ez rontja a kommunikációt.

Nyomatékosította, nem a miniszterelnöknél kell keresni a hibát, hiszen Orbán Viktor eddig minden évben közbeavatkozott és a BKV minden évben megkapta azt a pénzt, amivel talpon maradhatott. Megjegyezte továbbá, hogy a tömegközlekedés finanszírozásával jövőre lehetnek először gondok, addigra ugyanis már csak a fejlesztési forrásokból lehetne pótolni a hiányt. Tarlós István ismét kifejtette, a fővárosi tömegközlekedés "nem passzió", aminek egy részét az állam átvállalja, hanem Budapest törvényben előírt kötelessége, aminek egy részét a költségvetésből kellene finanszírozni az oktatáshoz és az egészségügyhöz hasonlóan.

Ezzel szemben nevetségesnek nevezte azt a felvetést, hogy a BKV hiányának rendezésről a kerületekkel és az agglomerációval kellene megegyeznie a fővárosnak. Előbbiek polgármesterei ugyanis ott ülnek a közgyűlésben, míg utóbbi településeknek törvény tiltja a hasonló kiadásokat - fejtette ki.

A politikus kiemelte, a főváros büdzséjéből 26 éve hiányzik egy komoly összeg a közlekedési kiadásokra. Szerinte ezt a korábbi városvezetés működési hitelekkel oldotta meg, míg 2010 óta nem vettek fel ilyet. Tarlós István köszönetet mondott az államnak, amiért átvállalta a BKV korábbról származó adósságát és elmondta, a következő lépésben azért kell megoldást találni a finanszírozásra, hogy a város ne a fejlesztésre szánt forrásait költse a működésre.

Elmondta, a budapesti tömegközlekedés évente 140-150 milliárd forintba kerül, amit szerinte néhány vidéki politikus nem ért meg és úgy gondolja ebből 20 milliárd forintot le lehetne faragni. Ez nem igaz, és az is legenda, hogy a BKV még mindig egy pazarló szocialista nagyvállalat lenne - fejtette ki.

Hangsúlyozta, a korábbi városvezetéssel ellentétben a jelenlegi városháza nem kívánja becsapni a kormányt és nem tapsolja el a BKV-kiadásainak fedezetét. Tarlós István magát a kormánnyal és a miniszterelnökkel szemben is lojálisnak nevezte és kijelentette, Budapest és az ország érdekei megegyeznek.

A főpolgármester közölte, a 3-as metró felújítása ügyében július 9-én várható döntés. Ezzel kapcsolatban azt kérte az illetékes minisztertől, hogy "bármennyire idegenkedik Budapesttől", mégis minél hamarabb bocsássa a város rendelkezésére a 2-es metró szerelvényeinek vásárlásából felszabaduló összegeket a felújításra, mert mindkét ajánlat magasabb a 60 milliárd forintos kormánygaranciánál.

Tarlós István emellett köszönetet mondott Orbán Viktornak, amiért 125 milliárd forint uniós forrást vehetnek igénybe a 3-as metró infrastrukturális felújítására. Szólt továbbá arról is, hogy a felújított szerelvényekre 25-30 év garancia lesz, továbbá megjegyezte, az észtek árajánlata tűnik talán jobbnak, de a cégnek referenciaproblémája van, a munkák ukrajnai elvégzése pedig veszélyeket rejthet.

Az olimpiáról szólva Tarlós István elmondta, tavaly decembertől a Budapesthez hasonló közepes nagyságú városok is sikerrel indulhatnak a játékok rendezéséért, ezért nem tartja esélytelennek a kandidálást. Szerinte ugyanakkor óvatos optimizmusnak és széleskörű összefogásnak kell kísérnie az indulást. Nem szabad aktuálpolitikai idétlenkedésre felhasználni az olimpiát - fogalmazott, hiszen az az idegenforgalomnak, az infrastruktúra fejlesztésének és a magyar sport elismerése szempontjából is kiemelkedően jó lenne.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!