3p

A friss statisztika is visszaigazolja a tényt, miszerint hivatalosan is szegények a minimálbéresek. Jövedelmük ugyanis még a szegénységi küszöböt sem éri el, a szakadék pedig csak nőtt.

Noha a leggyakrabban hangoztatott érvek a nagyobb mértékű minimálbéremelés mellett a bérfelzárkóztatás szükségessége és a minimálbér létminimummal megegyező szint elérése, valójában még ennél is sokkal rosszabb a minimálbéresek helyzete. A szegénységi statisztikák alapján ugyanis azok, akik a legkisebb kötelező bérért dolgoznak, hivatalosan is szegénynek tekinthetők, hiszen jövedelmük évek óta még a szegénységi küszöböt sem éri el. Sőt, a szakadék is növekvő trendet követ.

A Központi Statisztikai Hivatal 2014-re vonatkozó idei adatfelmérése szerint a magyar lakosság 19,4 százaléka a szegénységi küszöb alatt élt, ami több mint 1,4 millió embert jelent. A szegénységi küszöb, vagyis a mediánjövedelem 60 százalékának megfelelő összeg tavaly éves viszonylatban 843 941 forint volt, vagyis havi szinten 70 328 forint. Tavaly a minimálbér pedig még ennél is kevesebb, nettó 66 483 forintot jelentett.

A kettő között 5,8 százalékos a különbség, ami jóval magasabb a 2013-as 4,3 százaléknál. Sőt, utoljára ennél nagyobb különbség a szegénységi küszöb és a minimálbér között 2011-ben volt, 8,3 százalék. Nominálisan ez azt jelenti, hogy tavaly még 3845 forint hiányzott a szegénységi küszöbként meghatározott összeghez.

Ha egyébként a szegénységi küszöb alatt élők arányát nézzük, akkor enyhe javulásról árulkodnak a számok, igaz, annak mértéke lényegében stagnálással ér fel. Egy évvel korábban ugyanis a népesség 15 százaléka élt a szegénységi küszöb alatt.

A KSH hétfőn publikált adatai szerint a többi szegénységi mutatónál is javulást lehet látni. A népesség 28,2 százaléka volt tavaly a társadalmi kirekesztettség kockázatának kitéve a 2013-as 31,8 százalék után.

Csökkent a súlyos deprivációban, vagyis anyagi nélkülözésben élők aránya is, 24-ről 19,4 százalékra. Ebben az esetben 9 almutatót vizsgálnak, melyből minimum 4 tételt kell igaznak megjelölni (lásd keretes írásunkat). Az almutatókat nézve egy esetben sem következett be növekedés, ugyanakkor változatlan azok aránya, akik nem rendelkeznek mosógéppel vagy televízióval (0,4 és 1 százaléka a népességnek).

A legnagyobb problémákat változatlanul ugyanazok jelentik a lakosság számára, mint egy évvel korábban, vagyis

  • a háztartások 70,7 százaléka nem tudja váratlan kiadásait fedezni (2013-ban 75 százalék volt az arány),
  • 55,1 százalék évente egy hétre sehova sem tud elmenni üdülni (2013-ban ez 59,4 százalékra volt igaz),
  • 23,7 százaléka a háztartásoknak kétnaponta nem tud húsételt fogyasztani (egy évvel korábban 27,6 százalék volt az arány),
  • 19,8 százalék pedig nem rendelkezik autóval (korábban ez 24,8 százalékra volt igaz).

Mindemellett a statisztika kiegészítő anyagi deprivációs tételet is mér, mely még részletesebben rávilágít a magyar háztartások helyzetére. Ez alapján

  • új ruhák vásárlására a népesség 25,9 százalékának nincs lehetősége a korábbi 29,6 százalék után,
  • hetente a felnőtt népesség 22,8 százaléka nem tud magára egy kisebb összeget elkölteni az egy évvel korábbi 26,9 százalék után,
  • a megkérdezettek 33,5 százaléka anyagi okokból nem tud találkozni a barátaival,
  • szabadidős tevékenységben a megkéredzettek 29,2 százalék nem tud részt venni anyagi okokból a korábbi 32,4 után,
  • a háztartások 8,1 százalékának nincs internete otthon, korábban 11,8 százalék válaszolta ezt,
  • a háztartások 45,3 százaléka elhasználódott bútorjait sem tudja lecserélni, ami minimális javulás a korábbi 45,4 százalék után.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!